Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/33202
Title: | A história da matemática no percurso formativo de futuros professores dos anos iniciais |
Other Titles: | History of Mathematics in the formative curriculum of future teachers in the early years |
Author: | Martins, A. Patrícia Gomes, Helena Menezes, Luís Costa, Cecília Pinto, Hélder Ribeiro, António Clain, Teresa Costa |
Keywords: | História da matemática Futuros professores Utilização didática de história da matemática Conceções |
Issue Date: | Nov-2021 |
Publisher: | Universidade do Minho |
Abstract: | Considerando a importância da História da Matemática (HM) no ensino da disciplina e a
necessidade da sua abordagem na formação inicial de professores, este estudo tem como objetivos:
caracterizar o recurso à HM no percurso escolar de futuros professores (FP) nos ensinos básico e
secundário; descrever a sua formação em HM na licenciatura em Educação Básica (LEB); e
identificar conceções destes FP sobre a importância de utilizar a HM no ensino da Matemática.
Neste estudo participaram 63 FP, do género feminino, licenciados em LEB em instituições
portuguesas, estando a iniciar o mestrado profissionalizante. A recolha de dados resultou da
aplicação de um questionário, com duas partes: Ensino/Formação com/em HM; e Conceções sobre
os contributos da HM para o ensino da Matemática. Os resultados revelam que para 68% dos FP, a
utilização de HM nas suas aulas de Matemática, durante os ensinos básico e secundário, foi
inexistente ou circunscrita a momentos episódicos; que durante o curso de LEB a formação foi
frequente (52%) ou sólida (17%). A utilização da HM é avaliada positivamente por facilitar a
compreensão dos conteúdos, ilustrar a utilidade, importância e conexões da Matemática, permitir
abordagens diferentes e desenvolver competências transversais. Considering the importance of History of Mathematics (HM) in the Mathematics teaching and the need for its approach in the initial training of teachers, this study aims to: characterize the use of HM in the educational trajectory of future teachers (FT) in basic and secondary levels; describe their training in HM in the Basic Education (BE) degree; and identify these FT's conceptions about the importance of using HM in Mathematics teaching. In this study, 63 female FTs participated in this study, graduated in BE in Portuguese institutions and starting a professional master's degree. Data collection resulted from the application of a questionnaire, with two parts: Teaching/Training with/in HM; and Conceptions about the contributions of HM to Mathematics teaching. The results reveal that 68% of the FT consider non-existent, or limited to episodic moments, the use of HM in their Mathematics classes during their primary and secondary education; FT also consider that training in HM during the BE course was frequent (52%) or solid (17%). The use of HM is evaluated positively because facilitates the understanding of the contents, illustrate the usefulness, importance and connections of Mathematics, and allows different approaches and developing transversal skills. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/33202 |
ISBN: | 978-989-8525-71-0 |
Appears in Collections: | CIDMA - Capítulo de livro CIDTFF - Capítulo de livro HMG - Capítulo de livro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2021-artigo_final_XVI_CIGPP.pdf | 1.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.