Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/29454
Title: | Promover o raciocínio geométrico em alunos com Perturbação do Espectro do Autismo através de um ambiente digital |
Other Titles: | Promoting geometric reasoning in students with Autism Spectrum Disorder through a digital environment |
Author: | Santos, Maria Isabel Gomes dos Breda, Ana Maria Reis d’Azevedo Almeida, Ana Margarida Pisco |
Keywords: | Tecnologias digitais Raciocínio matemático Atividades de aprendizagem Matemática Capacidades matemáticas fundamentais |
Issue Date: | 14-Aug-2020 |
Publisher: | UNESP - Universidade Estadual Paulista |
Abstract: | O raciocínio e a construção do sentido espacial são capacidades essenciais em todos os processos de aprendizagem
e compreensão matemática de crianças com desenvolvimento típico. Em crianças com Perturbação do Espectro do
Autismo (PEA), estas capacidades se tornam ainda muito mais significativas, considerando o papel relevante que
desempenham para uma vida independente bem-sucedida. O uso da tecnologia é referido como uma forma eficaz
de trabalhar o conteúdo acadêmico com crianças com PEA, possibilitando a criação de ambientes criativos e
construtivos onde se podem desenvolver atividades diferenciadas, significativas e de qualidade. No entanto, o
desenvolvimento de aplicações tecnológicas para crianças e jovens com PEA continua a merecer pouca atenção,
nomeadamente as que dizem respeito ao desenvolvimento do pensamento geométrico. O objetivo deste artigo é
relatar os principais resultados obtidos com crianças com PEA utilizando o ambiente digital Learning Environment
on Mathematics for Autistic Children desenvolvido, particularmente, no que se refere à promoção das suas
capacidades matemáticas fundamentais em geometria. O “PISA 2015 Mathematics Framework” foi a base teórica
utilizada para a recolha dos dados, cuja análise, para além de situar o pensamento geométrico dos alunos
participantes entre parcialmente estruturado e estruturado, apontou, também, para o redesenho de algumas das
atividades implementadas no ambiente digital, tendo em vista a promoção do pensamento geométrico. Reasoning and sense-making are essential capabilities in all mathematical learning and understanding processes, in children with typical development. In children with Autism Spectrum Disorder (ASD), these capabilities become much more significant, considering their importance for a successful independent living. The use of technology is considered an effective way to work academic content with children with ASD enabling the creation of creative and constructive environments where we can be develop differentiated, meaningful, and qualitative activities. However, the development of technological applications for children and youth with ASD continues to attract little attention, namely the ones regarding the development of geometric thinking. The purpose of this paper is to report the main results obtained with children with ASD using the digital Learning Environment on Mathematics for Autistic Children developed, particularly regarding the promotion of their fundamental mathematical capabilities in geometry. The “PISA 2015 Mathematics Framework” was the theoretical basis for the data collection. Its analysis allowed to place the geometric thought of the participating students between partially-structured and structured and has also pointed to the redesign of some of the activities implemented in the digital environment, in view of the promotion of geometric thinking. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/29454 |
DOI: | 10.1590/1980-4415v34n67a02 |
ISSN: | 0103-636X |
Publisher Version: | https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2020000200375&tlng=pt |
Appears in Collections: | CIDMA - Artigos DeCA - Artigos AGG - Artigos DMat - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1980-4415-bolema-34-67-0375.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.