Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32177
Title: Os jogos cooperativos e as relações interpessoais - um estudo nos primeiros anos
Other Titles: Cooperative games and interpersonal relations - A study in the first years
Author: Neves, Rui
Cipriano, Ana
Ferreira, Cristiana
Keywords: Aprendizagem cooperativa
Jogos cooperativos
Pré-Escolar
Cooperação
Interações sociais
Issue Date: 2020
Publisher: Editora Unilasalle
Abstract: O presente estudo de investigação-ação tem como objetivo compreender de que forma os jogos cooperativos melhoram as relações interpessoais das crianças envolvidas em sessões de Educação Física (EF). Foram analisados quatro momentos de avaliação para observar a evolução das interações entre as crianças. Participaram 20 crianças com idades compreendidas entre os três e os seis anos, de um Jardim de Infância da rede pública de Educação Pré-Escolar (EPE) do distrito de Aveiro. Os quatro momentos de avaliação foram gravados em vídeo, e posteriormente analisados. Numa primeira fase foi analisada a frequência de interações sociais entre crianças de etnia cigana e a frequência de interações entre as crianças fora da etnia cigana com as crianças de etnia. Numa segunda fase, foram analisados os incidentes críticos, utilizando o Sistema de Observação do Comportamento do Aluno (Sarmento, 2004). A análise dos dados identificou uma evolução positiva nas relações entre as crianças de etnia cigana com as crianças fora da etnia verificando-se, também, uma diminuição dos incidentes críticos, evidenciado através de um maior empenho cooperativo nas atividades realizadas nas sessões de Educação Física.
The present action-research study aims to understand how cooperative games improve the interpersonal relationships of the children involved in Physical Education sessions. Four moments of evaluation were analyzed to observe the evolution of interactions between children. Twenty children aged between three and six years participated in a kindergarten in the public network of preschool education in the district of Aveiro. The four moments of evaluation, these were recorded on video, and later analyzed. In a first phase, the frequency of social interactions between gypsy ethnicity children and the frequency of interactions between non-ethnic children and gypsy ethnicity children was analyzed. In a second phase, critical incidents were analyzed, using the Student Behavior Observation System (Sarmento, 2004). The analysis of the obtained data identified a positive evolution in the relations between the gypsy ethnicity children with the children outside the ethnic group, also showing a decrease of the critical incidents, evidenced by greater cooperative commitment in the activities carried out in the Physical Education sessions.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/32177
DOI: 10.18316/rcd.v12i28.7133
ISSN: 2237-8049
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7133-25519-1-PB.pdf386.94 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.