Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32177
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNeves, Ruipt_PT
dc.contributor.authorCipriano, Anapt_PT
dc.contributor.authorFerreira, Cristianapt_PT
dc.date.accessioned2021-09-23T14:34:43Z-
dc.date.available2021-09-23T14:34:43Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2237-8049pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/32177-
dc.description.abstractO presente estudo de investigação-ação tem como objetivo compreender de que forma os jogos cooperativos melhoram as relações interpessoais das crianças envolvidas em sessões de Educação Física (EF). Foram analisados quatro momentos de avaliação para observar a evolução das interações entre as crianças. Participaram 20 crianças com idades compreendidas entre os três e os seis anos, de um Jardim de Infância da rede pública de Educação Pré-Escolar (EPE) do distrito de Aveiro. Os quatro momentos de avaliação foram gravados em vídeo, e posteriormente analisados. Numa primeira fase foi analisada a frequência de interações sociais entre crianças de etnia cigana e a frequência de interações entre as crianças fora da etnia cigana com as crianças de etnia. Numa segunda fase, foram analisados os incidentes críticos, utilizando o Sistema de Observação do Comportamento do Aluno (Sarmento, 2004). A análise dos dados identificou uma evolução positiva nas relações entre as crianças de etnia cigana com as crianças fora da etnia verificando-se, também, uma diminuição dos incidentes críticos, evidenciado através de um maior empenho cooperativo nas atividades realizadas nas sessões de Educação Física.pt_PT
dc.description.abstractThe present action-research study aims to understand how cooperative games improve the interpersonal relationships of the children involved in Physical Education sessions. Four moments of evaluation were analyzed to observe the evolution of interactions between children. Twenty children aged between three and six years participated in a kindergarten in the public network of preschool education in the district of Aveiro. The four moments of evaluation, these were recorded on video, and later analyzed. In a first phase, the frequency of social interactions between gypsy ethnicity children and the frequency of interactions between non-ethnic children and gypsy ethnicity children was analyzed. In a second phase, critical incidents were analyzed, using the Student Behavior Observation System (Sarmento, 2004). The analysis of the obtained data identified a positive evolution in the relations between the gypsy ethnicity children with the children outside the ethnic group, also showing a decrease of the critical incidents, evidenced by greater cooperative commitment in the activities carried out in the Physical Education sessions.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherEditora Unilasallept_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAprendizagem cooperativapt_PT
dc.subjectJogos cooperativospt_PT
dc.subjectPré-Escolarpt_PT
dc.subjectCooperaçãopt_PT
dc.subjectInterações sociaispt_PT
dc.titleOs jogos cooperativos e as relações interpessoais - um estudo nos primeiros anospt_PT
dc.title.alternativeCooperative games and interpersonal relations - A study in the first yearspt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage187pt_PT
degois.publication.issue28pt_PT
degois.publication.lastPage199pt_PT
degois.publication.titleConhecimento & Diversidade (Niterói)pt_PT
degois.publication.volume12pt_PT
dc.identifier.doi10.18316/rcd.v12i28.7133pt_PT
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7133-25519-1-PB.pdf386.94 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.