Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31668
Title: Abordagem transversal do ensino e aprendizagem da Língua Materna e promoção de uma educação para a cidadania global
Other Titles: Transversal Approach of Teaching and Learning of the Mother Tongue and Promotion of na Education for Global Citizenship
Author: Sá, Cristina Manuela
Mesquita, Luciana
Keywords: Educação para a cidadania global
Transversalidade da língua materna
Ensino e aprendizagem da língua materna
Transversality of the mother tongue
Education for global citizenship
Teaching and learning the mother tongue.
Issue Date: 2020
Publisher: Universidade do Estado do Pará
Abstract: A sociedade do séc. XXI apresenta algumas características nunca antes observadas, dentre as quais se destaca a globalização associada a constantes mutações. Por ser uma nova sociedade, requer um novo modelo educativo, que deverá ser centrado em competências de natureza variada, que dizem respeito a todas as áreas do saber. É fácil de perceber que, neste contexto, o ensino e aprendizagem da língua materna ocupam um lugar de destaque, pois conduzem ao desenvolvimento de competências transversais relacionadas com a comunicação oral e escrita, essenciais para a integração social e o exercício de uma cidadania crítica e interventiva. Neste texto, refletimos sobre a relação entre o ensino e aprendizagem da língua materna e a promoção de uma educação para a cidadania global a partir de estudos que desenvolvemos.
The 21st century society presents some original characteristics, namely globalization generating a tendency to permanent change. Being a new society, it requires a new model of education, focused on competencies of several natures and related with all areas of knowledge. It is easy to understand how relevant is the role played by the teaching and learning of the mother tongue in this context, taking into account the fact that they contribute to the development of transversal competencies in oral and written communication, essential for social integration and the exercise of a critical and active citizenship. In this text, we reflect on the interaction between the teaching and learning of the mother tongue and the promotion of an education for global citizenship based on studies we have developed.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31668
ISSN: 2237-0315
Publisher Version: https://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/view/3061
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3061-8562-1-PB.pdf710.08 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.