Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/29234
Title: con23 tra23 bai23 xo23 o contínuo movimento da sincronização
Author: Pinto, Pedro de Jesus Barreiros
Advisor: Correia, Jorge Salgado
Araújo, Maria José
Soeiro, Renato Araújo
Keywords: Música
Entrainment
Sincronização
Improvisação
Contrabaixo de cordas
Autorregulação
Metacognição
Concentração
Defense Date: 23-Jul-2020
Abstract: Na sincronização com estímulos auditivos não-isócronos o entrainment é uma tarefa que requer concentração, sendo que esta pode ser desconstruída em três características cognitivas: intenção, atenção e conhecimento. No ensino da música as premissas para fomentar a autorregulação e a metacognição são incentivadas com a informação fornecida em tempo real pelas ferramentas digitais. A monitorização (feita pelos estudantes de música) na prática individual ou coletiva, parece ser essencial para a sustentabilidade da sua motivação e autoestima. Há um isomorfismo entre o padrão rítmico mais comum na África Ocidental, e a raiz da música tonal europeia desde o barroco a escala maior. Ambos nutrem de uma construção idêntica 221.2.221, este padrão compreende 12 intervalos isócronos de duração e frequência respetivamente. A criação de estratégias que permitam ao estudante de música desenvolver capacidades de receção-processamento-resposta durante a performance de música improvisada é então o ponto de interesse deste estudo.
In synchronization with non-isochronal auditory stimuli, “entrainment” is a task that requires concentration, which can be deconstructed into three cognitive characteristics: intention, attention and knowledge. In music teaching, the premise for fostering self-regulation and metacognition are encouraged with the information provided in real time by digital tools. The monitorization (done by the music students) in individual or collective practices seems to be essential for the sustainability of their motivation and self-esteem. There is an isomorphism between the rhythmic pattern most common in West Africa, and the root of European tonal music from baroque; the major scale. Both are of identical construction 221.2.221, this pattern comprises 12 isochronous intervals of duration and frequency respectively. Creating strategies that enable the music student to develop reception-processing-response capabilities during improvised music performance is the point of interest of this study.
URI: http://hdl.handle.net/10773/29234
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedro de Jesus Barreiros Pinto_Doutoramento.pdf4.74 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.