Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/29234
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCorreia, Jorge Salgadopt_PT
dc.contributor.advisorAraújo, Maria Josépt_PT
dc.contributor.advisorSoeiro, Renato Araújopt_PT
dc.contributor.authorPinto, Pedro de Jesus Barreirospt_PT
dc.date.accessioned2020-09-16T10:57:33Z-
dc.date.available2020-09-16T10:57:33Z-
dc.date.issued2020-07-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/29234-
dc.description.abstractNa sincronização com estímulos auditivos não-isócronos o entrainment é uma tarefa que requer concentração, sendo que esta pode ser desconstruída em três características cognitivas: intenção, atenção e conhecimento. No ensino da música as premissas para fomentar a autorregulação e a metacognição são incentivadas com a informação fornecida em tempo real pelas ferramentas digitais. A monitorização (feita pelos estudantes de música) na prática individual ou coletiva, parece ser essencial para a sustentabilidade da sua motivação e autoestima. Há um isomorfismo entre o padrão rítmico mais comum na África Ocidental, e a raiz da música tonal europeia desde o barroco a escala maior. Ambos nutrem de uma construção idêntica 221.2.221, este padrão compreende 12 intervalos isócronos de duração e frequência respetivamente. A criação de estratégias que permitam ao estudante de música desenvolver capacidades de receção-processamento-resposta durante a performance de música improvisada é então o ponto de interesse deste estudo.pt_PT
dc.description.abstractIn synchronization with non-isochronal auditory stimuli, “entrainment” is a task that requires concentration, which can be deconstructed into three cognitive characteristics: intention, attention and knowledge. In music teaching, the premise for fostering self-regulation and metacognition are encouraged with the information provided in real time by digital tools. The monitorization (done by the music students) in individual or collective practices seems to be essential for the sustainability of their motivation and self-esteem. There is an isomorphism between the rhythmic pattern most common in West Africa, and the root of European tonal music from baroque; the major scale. Both are of identical construction 221.2.221, this pattern comprises 12 isochronous intervals of duration and frequency respectively. Creating strategies that enable the music student to develop reception-processing-response capabilities during improvised music performance is the point of interest of this study.pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectMúsicapt_PT
dc.subjectEntrainmentpt_PT
dc.subjectSincronizaçãopt_PT
dc.subjectImprovisaçãopt_PT
dc.subjectContrabaixo de cordaspt_PT
dc.subjectAutorregulaçãopt_PT
dc.subjectMetacogniçãopt_PT
dc.subjectConcentraçãopt_PT
dc.titlecon23 tra23 bai23 xo23 o contínuo movimento da sincronizaçãopt_PT
dc.typedoctoralThesispt_PT
thesis.degree.grantorUniversidade de Aveiropt_PT
dc.identifier.tid101584490-
dc.description.doctoralPrograma Doutoral em Músicapt_PT
Appears in Collections:DeCA - Teses de doutoramento
UA - Teses de doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedro de Jesus Barreiros Pinto_Doutoramento.pdf4.74 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.