Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/18975
Title: | Collaboration in initial teacher training for constructing didactic knowledge: a study in Higher Education |
Other Titles: | Colaboração na formação inicial para a construção de conhecimento didático: um estudo no Ensino Superior |
Author: | Macário, Maria João Sá, Cristina Manuela |
Keywords: | Collaboration Didactic approach to spelling Online discussion forums Teacher training |
Issue Date: | 2016 |
Abstract: | A study was developed with students from a professional master’s degree. The aims were:
i) to identify their representations of collaborative work (by means of a questionnaire and
an individual written assignment); ii) to understand the impact of these representations on
the use of collaborative work practices in online forums (through a questionnaire and
messages posted in the forum); iii) to understand how the use of collaborative work in
online forums contributes to the construction of didactic knowledge when addressing the
issue of spelling (through messages posted in the forum and didactic tools designed by the
groups); iv) to understand the contribution of this knowledge to the creation of didactic
tools when addressing spelling. Results show the relationship between the appreciation of
(and failure to appreciate) collaboration and its use in a collaborative environment, which
impacts on the knowledge constructed and therefore on the didactic tools designed by the students. O estudo foi desenvolvido com estudantes de um mestrado profissionalizante. Os objetivos eram: i) identificar as suas representações sobre trabalho colaborativo (através de questionário e de reflexões escritas individuais); ii) compreender o impacte dessas representações na assunção de práticas colaborativas em fórum de discussão online (através de questionário e das mensagens publicadas no fórum); iii) compreender como é que as práticas de trabalho colaborativo em fóruns de discussão online contribui para a construção de conhecimento didático em ensino da ortografia (através de mensagens publicadas no fórum e de estratégias didáticas construídas pelos grupos de trabalho); iv) compreender a contribuição deste conhecimento na conceção de estratégias didáticas focadas em ortografia. Os resultados revelam uma relação entre as representações sobre colaboração e a sua adoção efetiva num ambiente promotor desta modalidade de trabalho. Isso tem impacte na construção de estratégias didáticas pelos estudantes. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/18975 |
DOI: | 10.3895/rbect.v9n2.2751 |
ISSN: | 1982-873X |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Colaboração na formação inicial para a construção de conhecimento didático.pdf | Colaboração na formação inicial para a construção de conhecimento didático | 398.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.