Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/18975
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMacário, Maria Joãopt
dc.contributor.authorSá, Cristina Manuelapt
dc.date.accessioned2017-11-24T18:09:23Z-
dc.date.available2017-11-24T18:09:23Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issn1982-873Xpt
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/18975-
dc.description.abstractA study was developed with students from a professional master’s degree. The aims were: i) to identify their representations of collaborative work (by means of a questionnaire and an individual written assignment); ii) to understand the impact of these representations on the use of collaborative work practices in online forums (through a questionnaire and messages posted in the forum); iii) to understand how the use of collaborative work in online forums contributes to the construction of didactic knowledge when addressing the issue of spelling (through messages posted in the forum and didactic tools designed by the groups); iv) to understand the contribution of this knowledge to the creation of didactic tools when addressing spelling. Results show the relationship between the appreciation of (and failure to appreciate) collaboration and its use in a collaborative environment, which impacts on the knowledge constructed and therefore on the didactic tools designed by the students.pt
dc.description.abstractO estudo foi desenvolvido com estudantes de um mestrado profissionalizante. Os objetivos eram: i) identificar as suas representações sobre trabalho colaborativo (através de questionário e de reflexões escritas individuais); ii) compreender o impacte dessas representações na assunção de práticas colaborativas em fórum de discussão online (através de questionário e das mensagens publicadas no fórum); iii) compreender como é que as práticas de trabalho colaborativo em fóruns de discussão online contribui para a construção de conhecimento didático em ensino da ortografia (através de mensagens publicadas no fórum e de estratégias didáticas construídas pelos grupos de trabalho); iv) compreender a contribuição deste conhecimento na conceção de estratégias didáticas focadas em ortografia. Os resultados revelam uma relação entre as representações sobre colaboração e a sua adoção efetiva num ambiente promotor desta modalidade de trabalho. Isso tem impacte na construção de estratégias didáticas pelos estudantes.pt
dc.language.isoengpt
dc.rightsopenAccesspor
dc.subjectCollaborationpt
dc.subjectDidactic approach to spellingpt
dc.subjectOnline discussion forumspt
dc.subjectTeacher trainingpt
dc.titleCollaboration in initial teacher training for constructing didactic knowledge: a study in Higher Educationpt
dc.title.alternativeColaboração na formação inicial para a construção de conhecimento didático: um estudo no Ensino Superiorpt
dc.typearticle-
dc.peerreviewedyespt
ua.distributioninternationalpt
degois.publication.firstPage293pt
degois.publication.issue2pt
degois.publication.lastPage307pt
degois.publication.titleRevista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologiapt
degois.publication.volume9pt
dc.identifier.doi10.3895/rbect.v9n2.2751pt
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Colaboração na formação inicial para a construção de conhecimento didático.pdfColaboração na formação inicial para a construção de conhecimento didático398.97 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.