Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38556
Title: Scholars’ YouTube channels: content analysis of educational videos
Author: Martinho, Mariana
PInto, Marta
Kuznetsova, Yuliya
Keywords: YouTube
Scholars
Higher education
Technology
Web 2.0
Issue Date: 1-Jan-2012
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: YouTube is a Web 2.0 platform of distributed video sharing, widely used by students, universities and scholars. This article looks into the YouTube channels set by three scholars - Dave Cormier, Wendy Drexler and Michael Wesch -, whose research interests are linked to technology enhanced learning. The focus of analysis is on the sample of videos each scholar uploaded and categorized as “education” in their YouTube channels. The data collected from the content analysis allows to understand what content is being shared and with what approach. The overall results suggest that those scholars who have a channel as personal, or as officially linked to the university, share videos produced as a result of their work as scholars, some of which even share copyright with the institution. All the videos address similar concepts and ideas regarding the integration and use of technology in education, but the approach to present them differs.
O YouTube é uma plataforma Web 2.0 de partilha e distribuição de vídeos, amplamente utilizada por estudantes e universidades. Este artigo analisa os canais do YouTube de três académicos - Dave Cormier, Wendy Drexler e Michael Wesch - cujos interesses de investigação se encontram ligados à utilização da tecnologia na aprendizagem. O foco desta análise consiste numa amostra de vídeos categorizados como “educação”, publicados nos canais do YouTube dos académicos, os quais foram carregados para o canal pelo próprio autor. Os dados que foram recolhidos da análise de dados permitiram compreender qual o conteúdo partilhado e qual a abordagem que os académicos utilizaram para a fazer. Os resultados sugerem que os académicos com um canal pessoal ou um canal oficialmente ligado à universidade partilham vídeos produzidos no âmbito do seu trabalho docente e de investigação. Alguns dos vídeos partilham direitos de autor com a universidade e todos abordam conceitos e ideias similares no que respeita a integração e utilização da tecnologia em educação, diferenciando-se apenas na abordagem para sua apresentação.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38556
DOI: 10.34624/ilcj.v2i2.14878
ISSN: 1647-7308
Appears in Collections:DeCA - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14878-Texto do Trabalho-28588-1-10-20200415.pdf280.64 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.