Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38304
Title: Inclusão escolar de uma criança com transtorno do espectro do autismo na educação infantil – contributos do sistema de acompanhamento das crianças
Other Titles: School inclusion of a child with autism spectrum disorder in early chilhood education – the contribution of a child monitoring system
Author: Silva, Carla Cilene Baptista da
Ferreira, Andressa Fabri
Portugal, Gabriela
Keywords: Educação infantil
Educação inclusiva
Transtorno do espectro do autismo
Sistema de acompanhamento das crianças
Issue Date: 19-Dec-2019
Publisher: CIDTFF - Universidade de Aveiro
Abstract: Tendo por base normativos oficiais brasileiros que enquadram a educação infantil e educação inclusiva como um direito de todas as crianças, procurámos perceber o cotidiano escolar de um menino de quatro anos com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) em processo de inclusão, com enfoque em suas interações sociais numa pré-escola pública de uma cidade de médio porte no Brasil. Ainda, foi objetivo deste trabalho, perceber de que forma práticas suportadas em observação e registros através do Sistema de Acompanhamento das Crianças – SAC (Portugal & Laevers 2018) concorrem para a efetivação de uma escola mais inclusiva. Foram realizadas observações da criança em diversas situações, como sala de aula, parque, sala de informática e atendimento educacional especializado. O registro das interações da criança em seu cotidiano escolar resultou em categorias, como Interações criança-adulto e Interações criança-criança. As observações realizadas, refletidas e sistematizadas com apoio do SAC, por uma das professoras da criança, contribuíram para que esta melhor compreendesse a experiência vivida da criança, atendendo a seus níveis de bem-estar emocional e implicação. A professora teve oportunidade de melhor perceber como estavam ocorrendo as interações sociais vivenciadas pela criança na escola e, assim, compreender seu desenvolvimento e dificuldades. O SAC facilitou a perceção da necessidade de criação de estratégias de intervenção e oferta educativa junto à criança com TEA, bem como de mais oportunidades de interação social entre todas as crianças, proporcionando um ambiente escolar mais inclusivo.
Based on official Brazilian standards that frame early childhood education and inclusive education as a right of all children we sought to investigate the school routine of a four-year-old boy with Autism Spectrum Disorder (ASD) in an inclusion process, focusing on his social interactions at a public pre-school in a Brazilian city. Still, it was objective of this work, to understand how practices supported in observation and records through the Child Monitoring System (Portugal & Laevers 2018) contribute to the establishment of a more inclusive school.The child was observed in various situations, such as in the classroom, at the park, in the computer class, and during the specialized educational service. The data of the evaluation carried out by one of the child’s teachers were also considered, using the Child Monitoring System. The record of the child’s interactions in his/her school routine resulted in categories, such as Child-Adult Interactions and Child-Child Interactions. The observations and the evaluation through the Child Monitoring System contributed to understand the lived experience of the child, considering their levels of well-being and involvement. The teacher had the opportunity to better understand how the social interactions experienced by the child at school were taking place and, thus, to understand his development and difficulties. The monitoring process focused on the experience of the child facilitated the perception of the importance of strategies for intervention and educational offer to the child with ASD, as well as of more opportunities for social interaction among all children, providing a more inclusive school environment.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38304
DOI: 10.34624/id.v11i4.10573
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10573-Textos Originais (artigos incluídos na revisão de literatura)-19353-1-10-20191218.pdf216.74 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.