Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34586
Title: | Ensino de geociências e desenvolvimento sustentável: concepção e validação de questionários |
Other Titles: | Geosciences education and sustainable development: conception and validation of questionnaires Enseñanza de geociencias y desarrollo sostenible: concepción y validación de cuestionarios |
Author: | João, Patrícia Rodrigues, Ana V. Henriques, Maria Helena |
Keywords: | Ensino de geociências Desenvolvimento sustentável Questionários |
Issue Date: | Sep-2021 |
Publisher: | Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia |
Abstract: | Neste trabalho apresentam-se a concepção, elaboração, validação e estudo piloto de dois
questionários (Questionário Inicial e Questionário Final) para a recolha de dados de apoio a um projeto
de doutoramento em curso na Universidade de Aveiro (Portugal) sobre o educação de geociências no
Ensino Básico (do 1.º ao 9.º ano), especificamente "Ensino de ciências no ensino básico:
desenvolvimento sustentável e atividades práticas em solo". Estes questionários foram aplicados em
dois momentos no âmbito de uma Oficina de Formação para Professores de Ciências do Ensino Básico
português: i) no início da Oficina de Formação, utilizando o Questionário Inicial, de forma a conhecer
as percepções dos professores sobre as suas práticas de ensino de geociências relacionadas com o
Desenvolvimento Sustentável, e ii) no final da Oficina, o Questionário Final, com o objetivo de perceber
as perspectivas dos professores sobre a sua participação na Oficina, a sua contribuição para o próprio
desenvolvimento profissional, especificamente na preparação e desenvolvimento de atividades práticas,
nomeadamente na área das Geociências. This paper presents the design, validation and a pilot study of two questionnaires (Initial Questionnaire and Final Questionnaire) as research instruments for collecting data to support an ongoing PhD project at the University of Aveiro (Portugal) on geosciences education in Basic Education (from the 1st to the 9th grade), specifically "Science teaching in primary education: sustainable development and practical activities on soil". Responses will be provided in two moments in the frame of a Training Workshop for sciences teachers of the Portuguese Basic Education System: i) at the beginning of the Workshop, using the Initial Questionnaire, in order to understand the teachers´ perceptions on their own teaching practices in earth sciences related to Sustainable Development, and ii) at the end of the Workshop, based on the Final Questionnaire, aiming at perceiving the teachers´ perspectives about their participation in the Workshop as a contribution for their professional development, specifically in the preparation and development of practical scientific activities, particularly in the area of Geosciences. En este trabajo se presentan la concepción, elaboración, validación y estudio piloto de dos cuestionarios (Cuestionario Inicial y Cuestionario Final) para la recogida de datos en el ámbito de una Tesis Doctoral en la Universidad de Aveiro (Portugal) sobre enseñanza de geociencias en la Educación Básica (del 1 al 9.° grado), en concreto “La enseñanza de las ciencias en la educación primaria: desarrollo sostenible y actividades prácticas sobre suelo”. Estos cuestionarios se cumplimentarán en dos momentos en un Taller de Formación para profesores de ciencias de Educación Básica Portuguesa: 1) al inicio del Taller, con el Cuestionario Inicial, se pretende percibir las prácticas docentes en el área de geociencias, en el marco del Desarrollo Sostenible, y 2) al final del Taller, con el Cuestionario Final, se pretende conocer la perspectiva de cada profesor sobre la participación en dicho Taller, como herramienta para su desarrollo profesional, específicamente en la preparación y desarrollo de actividades científicas prácticas, en particular en el área de geociencias. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34586 |
DOI: | 10.22481/praxisedu.v17i48.8810 |
ISSN: | 2178-2679 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos DEP - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
8810-Texto do artigo-22767-3-10-20211027.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.