Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32596
Title: | Formação de professores de ciências para a promoção do pensamento crítico no Brasil: estado da arte |
Other Titles: | Science teacher education for the promotion of critical thinking in brazil: state of art |
Author: | Da Costa Güllich, Roque Ismael Vieira, Rui Marques |
Keywords: | Ensino de Ciências Pensamento Investigação-ação crítica Currículo |
Issue Date: | Aug-2019 |
Publisher: | URI Santo Ângelo |
Abstract: | A perspectiva do Pensamento Crítico (PC) como organizador do currículo de ensino e
da formação inspira avanços em estudos brasileiros, a fim de verificar/produzir/compreender
como desenvolver estratégias que promovam uma formação crítica em Ciências. Assim, a partir
de um estudo bibliográfico de revisão da literatura na Scientific Electronic Library Online (SciELO)
e no Banco de Teses da CAPES1
, tendo como palavras-chave: pensamento crítico e pensamento.
Este artigo tem como objetivo apresentar e discutir as principais produções científicas que tem
o escopo no PC como estratégia de ensino e formação de professores, circunscritas a área das
Ciências da Natureza e suas Tecnologias (CNT). O panorama inicial demonstrou que os trabalhos
são em número reduzido, sendo vários destes de autores estrangeiros, o que demonstra o
estado inicial desta linha de pesquisa do ensino de Ciências em contexto brasileiro. The perspective of Critical Thinking (PC) as the organizer of the curriculum of teaching and training inspires advances in Brazilian studies, in order to verify/produce/understand how to develop strategies that promote a critical formation in Sciences. Thus, from a bibliographic review of the literature in the Scientific Electronic Library Online (SciELO) and the Bank of Theses of CAPES, having as key words: critical thinking and thought. This article aims to present and discuss the main scientific productions that have the scope in the PC as strategy of teaching and training of teachers circumscribed the area of Natural Sciences and Technologies (CNT). The initial panorama demonstrated that the works are in reduced number, being several of these of foreign authors what demonstrates the initial state of this line of research of Sciences teaching in Brazilian context. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32596 |
DOI: | 10.31512/encitec.v9i2.2243 |
ISSN: | 2237-4450 |
Publisher Version: | http://srvapp2s.santoangelo.uri.br/seer/index.php/encitec/article/view/2243 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2243-10829-1-PB.pdf | 563.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.