Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31915
Title: | Análise de sequências didáticas de química por meio de um instrumento para a avaliação do pensamento crítico e ensino CTS |
Other Titles: | Analysis of didactic sequences of chemistry using an instrument for the evaluation of critical thinking and STS teaching Análisis de secuencias didácticas de la química utilizando un instrumento para la evaluación del pensamiento crítico y la enseñanza CTS |
Author: | Bordoni, Ananda Jacqueline Silveira, Marcelo Pimentel da Vieira, Rui Marques |
Keywords: | Ensino de Química Pensamento Crítico Sequências didáticas Enfoque CTS |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidade do Sul de Santa Catarina |
Abstract: | O trabalho é uma investigação da intencionalidade de desenvolvimento do pensamento crítico e
ensino CTS em sequências didáticas de Química. Buscou-se investigar, por meio de um instrumento de
avaliação de promoção de PC/CTS, se as sequências didáticas produzidas por 14 licenciandos de
Química no ano de 2019 apresentaram a abordagem PC/CTS. O estudo tem abordagem qualitativa, é
do tipo observação participante e tem como corpus de pesquisa as 14 sequências didáticas. Para a
análise dos dados, foi construído um instrumento de avaliação de materiais didáticos com a
abordagem PC/CTS. Como resultados, em sua maioria, as sequências didáticas mostraram uma
intencionalidade maior em abordar os aspectos CTS, em comparação ao uso intencional da
mobilização das capacidades de PC. E o instrumento de análise foi eficaz, pois contém aspectos
importantes das duas abordagens. The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches. El trabajo es una investigación de la intencionalidad de desarrollar el pensamiento crítico y enseñar CTS en secuencias didácticas de la Química. Se buscó investigar, utilizando una herramienta de evaluación para la promoción de PC / CTS, si las secuencias didácticas producidas por 14 graduados de química en 2019 presentaban el enfoque PC / CTS. El estudio tiene un enfoque cualitativo, es de tipo observación participante y tiene como corpus de investigación las 14 secuencias didácticas. Para el análisis de datos se construyó un instrumento de evaluación de materiales didácticos con el enfoque PC / CTS. Como resultado, la mayoría de las secuencias didácticas mostraron una mayor intencionalidad en el abordaje de los aspectos CTS, en comparación con el uso intencional de la movilización de capacidades de PC. Y el instrumento de análisis fue eficaz, ya que contiene aspectos importantes de los dos enfoques. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31915 |
DOI: | 10.19177/prppge.v14e262020380-402 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos DEP - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
9729-25294-1-PB.pdf | 855.24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.