Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31849
Title: | Utilização de recursos multimídia para crianças em contexto hospitalar: uma revisão integrativa |
Other Titles: | Using multimedia resources for children in a hospital context: an integrative review Uso de recursos multimedia para niños en el contexto de un hospital: una revisión integradora |
Author: | Carvalho, Simone Regina de Santos, Paula Ângela Coelho Henriques dos Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves Campos, André Maurício Cunha |
Keywords: | Multimídia Crianças Hospital |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Universidade Federal de Santa Maria |
Abstract: | O internamento hospitalar em crianças suprime o convívio social e produz isolamento. Tal
situação requer o reconhecimento de estratégias que visem superar esta condição e que
favoreçam a inclusão. Neste sentindo, a utilização de recursos multimídia pode
apresentar-se como estratégia facilitadora, contribuindo para a interação das crianças em
seu meio social. O objetivo deste trabalho é caracterizar pesquisas relacionadas com a
utilização de recursos multimídia para crianças, adolescentes, pais e cuidadores em
contexto hospitalar. Trata-se de uma revisão integrativa estruturada nas seguintes etapas:
definição da questão de pesquisa, estabelecimento de critérios de inclusão e exclusão na
busca na literatura, definição das informações a serem extraídas dos estudos, avaliação
dos estudos incluídos, interpretação dos resultados e síntese dos dados. O levantamento
dos artigos foi efetuado nas bases de dados PUBMED, B-ON, SCOPUS e Web of
Science, adotando os descritores multimedia, children e hospital, no espaço temporal
compreendido entre 2013 e 2019. A partir dos critérios de exclusão e com base na análise do título e resumo, foram designados, para compor o corpus final de análise, 19 artigos.
Os resultados apresentados evidenciam o potencial de utilização de recursos multimídias
para crianças em contexto hospitalar. Observou-se que a utilização de tais recursos
favoreceu a integração das crianças em procedimentos médicos de forma amena,
minimizando o estado de estresse e ansiedade produzido pelo ambiente hospitalar, além
de clarificar e orientar os pais e pacientes sobre tais procedimentos de forma a favorecer
os seus envolvimentos. Hospitalization in children suppresses social interaction and produces isolation. This situation requires the recognition of strategies aimed at overcoming this condition and favoring inclusion. In this sense, the use of multimedia resources can be presented as a facilitating strategy, contributing to the interaction of children in their social environment. The objective of this work is to delineate the research related to the use of multimedia resources for children, adolescents, parents, and caregivers in a hospital context. This is an integrative review structured in the following stages: definition of the research question, establishment of inclusion and exclusion criteria in the literature search, definition of the information to be extracted from the studies, evaluation of included studies, interpretation of the results and synthesis of the data. The articles were surveyed in the databases PUBMED, B-ON, SCOPUS e Web of Science, adopting the descriptors multimedia, children and hospital in the period between 2013 and 2019. From the exclusion criteria and based on the analysis of the title and abstract, 19 articles were assigned to compose the final corpus of analysis. The results highlighted the potential of using multimedia resources for children in the hospital context. It was observed that the use of such resources favored the integration of children in medical procedures in a mild way, minimizing the state of stress and anxiety produced by the hospital environment, and clarifying and guiding parents and patients about such procedures in order to favor their involvement. La hospitalización en niños suprime la interacción social y produce aislamiento. Esta situación requiere el reconocimiento de estrategias dirigidas a superar esta conditión y favorecer la inclusión. En este sentido, el uso de recursos multimedia se puede presentar como una estrategia facilitadora, que contribuye a la interacción de los niños en su entorno social. El objetivo de este trabajo es caracterizar la investigación relacionada con el uso de recursos multimedia para niños, adolescentes, padres y cuidadores en un contexto hospitalario. Es una revisión integradora estructurada en las siguientes etapas: definición de la pregunta de investigación, establecimiento de criterios de inclusión y exclusión en la búsqueda bibliográfica, definición de la información que se extraerá de los estudios, evaluación de los estudios incluidos, interpretación de los resultados y síntesis de los datos. Los artículos fueron encuestados en las bases de datos PUBMED, B-ON, SCOPUS y Web of Science, adoptando los descriptores multimedia, niños y hospitales en el período comprendido entre 2013 y 2019. A partir de los criterios de exclusión y con base en el análisis del título y el resumen, se asignaron 19 artículos para componer el corpus final de análisis. Los resultados presentados resaltan el potencial del uso de recursos multimedia para niños en un contexto hospitalario. Se observó que el uso de tales recursos favoreció la integración de los niños en los procedimientos médicos de una manera moderada, minimizando el estado de estrés y ansiedad producido por el entorno hospitalario, y aclarando y guiando a los padres y pacientes sobre tales procedimientos para favorecerlos la participación. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31849 |
DOI: | 10.5902/1984686X38894 |
Publisher Version: | https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/38894 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
38894-216404-1-PB.pdf | 406.03 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.