Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31824
Title: “Da cabeça aos pés, conhecer o corpo”: o esquema corporal na educação pré-escolar
Other Titles: “From head to toe, to know the body”: the corporal scheme in the kindergarten
Author: Batista, Bruna
Neves, Rui
Keywords: Esquema corporal
Educação pré-escolar
Desenvolvimento global
Issue Date: Jul-2020
Publisher: Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF/UA)
Abstract: O presente artigo centrado no desenvolvimento do esquema corporal de crianças em idade pré-escolar relata um estudo de cariz interpretativo-comparativo com 19 crianças (entre os 3 e os 5 anos de idade). O estudo desenvolveu-se num Centro Escolar situado no concelho de Ílhavo, em Portugal, e foi implementado no decorrer de três meses. Como um dos instrumentos de recolha de dados foi utilizada a Bateria Psicomotora de Vítor da Fonseca, sendo realizada uma análise dos dados do tipo quantitativo com o objetivo de compreender a evolução das crianças em relação ao seu sentido cinestésico e lateralidade. O objetivo do estudo foi caraterizar o processo de desenvolvimento da noção de esquema corporal, em função da aplicação de um programa da sua estimulação nas crianças.
The present article focuses on the development of body scheme of preschool children. It reports a descriptive-comparative study with 19 children (between 3 and 5 years old) and it was carried out in a School Center located in the municipality of Ílhavo, Portugal, and was implemented over the course of three months. As for data collection instruments, Vítor da Fonseca’s Psychomotor Battery was used, as we performed a quantitative data analysis in order to understand children’s evolution in relation to its kinesthetic sense and laterality. The aim of this study was to characterize the process of body scheme notions of children who participated in our program.
El presente artículo, centrado en el desarrollo del esquema corporal de niños en edad preescolar, informa sobre un estudio descriptivo-comparativo con 19 niños (entre los 3 y los 5 años de edad). El estudio se llevó a cabo en un centro escolar ubicado en el municipio de Ílhavo, en Portugal, y se implementó durante tres meses. Como uno de los instrumentos de recolección de datos, se utilizó la batería psicomotora de Vítor da Fonseca, y se realizó un análisis cuantitativo de los datos para comprender la evolución de los niños. El objetivo del estudio fue caracterizar el proceso de desarrollo de la noción de esquema corporal, dependiendo de la aplicación de un programa de estimulación en niños.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31824
DOI: 10.34624/id.v12i3.20127
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos
DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20127-Textos Originais-39567-2-10-20200730.pdf365.86 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.