Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31695
Title: Educação global através do ensino em Português língua materna: um percurso formativo
Other Titles: Global education through teaching/learning Portuguese as a mother tongue: a formative journey
Author: Sá, Cristina Manuela
Mesquita, Luciana
Keywords: Educação global
Formação inicial de professores
Representações sociais
Planificações de ensino
Língua materna
Issue Date: 2020
Publisher: Universidade Federal do Paraná
Abstract: O estudo a que este texto se reporta visava, numa primeira fase, identificar as representações de futuras educadoras de infância e professoras do 1.º Ciclo do Ensino Básico sobre a educação global e, posteriormente, caracterizar a forma como estas representações se refletiam na promoção e análise de situações de ensino/aprendizagem no campo da Educação em Português como língua materna. No âmbito de uma Unidade Curricular (UC) de um mestrado profissionalizante de Bolonha, foram recolhidos e analisados dados provenientes de um questionário aplicado no início do semestre (representações iniciais) e de uma reflexão escrita individual entregue no final do percurso (representações finais), assim como sete planificações e respectivas fundamentações, orientadas para o desenvolvimento de competências em comunicação oral e escrita em Português a partir de uma perspetiva de educação global (desempenho). Neste texto, apresentamos uma análise cruzada de todos estes dados. A partir disso, concluiu-se que o percurso vivenciado na UC alterou a forma como as estudantes encaravam a educação global, embora tenha-se registado a dificuldade em operacionalizar esse conceito em articulação com o ensino e aprendizagem da língua materna.
The study in this paper aimed, on the one hand, to identify future early educators and primary school teachers’ representations on global education, and, on the other hand, to analyze the influence of such representations on the promotion of teaching/learning situations in Portuguese language education as a mother tongue. Within a Course Unit of a Professional Teaching Master’s degree, answers to a questionnaire applied at the beginning of the semester (initial representations) and individual written reflections presented at the end of it (final representations), as well as seven lesson plans oriented towards the development of oral and written communication skills in Portuguese from a global perspective and their respective theoretical frameworks (performance) were analyzed. In this paper, the results from all these analyses are crossed, concluding that attending the classes of the Course Unit changed the students’ beliefs concerning global education, although such students reported difficulties in what comes to promote this perspective within the teaching/learning of Portuguese as a mother tongue.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31695
DOI: 10.1590/0104-4060.61731
ISSN: 0104-4060
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61731-296468-1-PB.pdf390.19 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.