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http://hdl.handle.net/10773/31450
Título: | Modelling and structural analysis based on numerical simulation of a car chassis |
Outros títulos: | Modelação e análise estrutural com base em simulação numérica de um chassis automóvel |
Autor: | Costa, Pedro Mendes |
Orientador: | Valente, Robertt |
Palavras-chave: | Formula student Vehicle chassis Numeric simulation Structural analysis Composite space frame |
Data de Defesa: | 20-Jul-2020 |
Resumo: | The development of a Formula Student chassis must be done with the aid
of numerical simulations and structural analyses, in order to ensure a light,
safe solution, with good torsional stiffness. The aim of this work was to
study several existing solutions, identifying the strengths and weaknesses of
each one of these, with the ultimate goal of proposing an improved solution.
Loading scenarios to which a chassis may be subjected were analysed, and
there was a brief search on the most suited materials. As a means to
compare the different solutions, the most important criteria to be considered
were defined, and torsional and both frontal and lateral impact simulations
were conducted. The resulting chassis consists of a carbon composite space
frame, which showed significant improvements regarding torsional stiffness
and impact response when compared with the already existing solutions. O desenvolvimento de um chassis de Formula Student deve ser feito com recurso a simulações numéricas e análises estruturais, de forma a garantir uma solução leve, com boa rigidez à torção, e segura. O objetivo deste trabalho passou por estudar diferentes soluções já existentes, identificando os pontos fortes e fracos de cada uma, com o objetivo último de propor uma solução melhorada. Foram estudados os diferentes carregamentos a que um chassis automóvel pode estar sujeito, e foi feita uma breve pesquisa dos materiais mais adequados. De forma a comparar as diferentes soluções já existentes, definiram-se os critérios mais importantes a ter em conta, e foram realizadas simulações à torção, assim como simulações de impacto frontal e lateral. O chassis desenvolvido consiste num chassis tubular com tubos de carbono, e apresentou melhorias significativas em termos de rigidez torsional e de resposta a impactos quando comparado com as soluções já existentes estudadas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31450 |
Aparece nas coleções: | UA - Dissertações de mestrado DEM - Dissertações de mestrado |
Ficheiros deste registo:
Ficheiro | Descrição | Tamanho | Formato | |
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