Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/17877
Title: | Música para a Quaresma atribuída a Pedro de Cristo: transcrição e interpretação |
Author: | Banaco, Paulo André Cortesão |
Advisor: | Vasco Negreiros |
Keywords: | Música coral Polifonia - Portugal - Séc. 16-17 Cristo, Pedro de, 1545?-1618 |
Defense Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Este trabalho propõe uma interpretação musical que seja suportada pelo
conhecimento dos comentários patrísticos sobre o texto cantado. Para tal,
realizou-se a transcrição de onze motetes liturgicamente associados aos
domingos da Quaresma e atribuídos a Pedro de Cristo, nas fontes P-Cug MM
26 e P-Ln LC 57. A análise textual dos comentários foi associada aos
acontecimentos retóricos encontrados nos motetes e daqui surgiu a
interpretação musical que define os diversos parâmetros da agógica e outros
de relevância na interpretação de modo a que esta se aproxime ao sentido
textual enunciado pelos comentários. This work suggests a musical interpretation which may be supported by the knowledge of the patristic commentaries concerning the sung text. In order to that, a transcription of eleven motets was made, all of them liturgically related with the Sundays of Lent and attributed to Pedro de Cristo, found in P-Cug MM 26 and P-Ln LC 57. The textual analysis of the commentaries was linked to the rhetorical procedures founded in the motets and hence resulted an interpretation which defines the multiple parameters of agogic and other of high relevance in a way that this might connect the musical expression with the one presented by the commentaries. Ĉi-tiu verko proponas muzikan interpreton, kiu estu certigata de la kono pri la patristikaj komentoj de la kantita teksto. Por ke ĉi-tiu efektiviĝu, estis verkita la transskribo de dudek motetoj liturgie rilataj al la dimanĉoj de la Karesmo kaj atribuitaj al Pedro de Cristo, en la originalaj dokumentoj P-Cug MM 26 kaj P-Ln LC 57. La teksta analizo de la komentoj estis rilatitaj al la retorikaj procedoj trovitaj en la motetoj kaj tiamaniere ĝi elfluas la muzikan interpreton, kiu definas la agogikajn parametrojn kaj ceterajn egale gravajn por la interpreto, por ke ĉitiuj alproksimiĝu al la teksta senco esprimita de la komentoj. |
Description: | Mestrado em Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/17877 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MÚSICA PARA A QUARESMA ATRIBUÍDA A PEDRO DE CRISTO.pdf | 12.71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.