Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/16285
Title: Broadband VHF maritime communications based on cognitive radio
Other Titles: Comunicações marítimas de VHF banda larga baseadas em rádio cognitivo
Author: Bolas, Eduardo José Ludovico
Advisor: Carvalho, Nuno Borges
Vieira, José Manuel Neto
Oliveira, Paulo Manuel Dinis Mónica de
Keywords: Engenharia electrotécnica
Comunicações por rádio
Amplificadores de banda larga
Transporte marítimo
Defense Date: 2016
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Traditionally, maritime business is associated to transportation, which represents about 90% of global trade, and fishery, but new activities at sea, opened up by technological innovations, are transforming economical context of maritime services and resources. In the future, the massive use of technology to support endurance and ranging of maritime operations, namely in intelligent transport systems and autonomous vehicles areas, would lead to federations of maritime based embedded computing devices. Nevertheless, existing systems are not prepared to support such paradigm change. Currently, stovepiped systems rely on narrowband communications systems, where voice and low data rate are the most common used services, and specific broadband applications, such as Internet access, are supported by satellite communications (SATCOM). Unfortunately, UMTS/LTE networks do not provide consistent solutions, due their limited sea coverage, so there is a need for an additional capacity that can provide acceptable performances at low cost, which might act as a complement or even an alternative to satellite. We propose a Cognitive Radio based Broadband VHF (CR-B-VHF) communications solution to provide appropriate connectivity to support current information exchange requirements and enable future developments on maritime services and applications, thus avoiding SATCOM inconveniences. This CR-BVHF network would operate in a context of spectrum scarcity, within hierarchical spectrum access model, and use cognitive radio based concepts to implement a dynamic system that can activate and deactivated subcarriers, according to spectrum opportunities, ensuring an adequate interference level at incumbent's live services. The main contribution of this thesis work is the proposed CR-B-VHF framework and the demonstration of its suitability, feasibility and deployability. The presented relevancy analysis provides an overview of the state of the art on maritime business and its associated support communications and information systems, and prospects future requirements and applications for low-cost broadband access. The developed solutions for detection and exploitation of multiple non-contiguous narrowband spectrum opportunities in maritime VHF band, within a hierarchical spectrum access context, and their envisage performances, provide good indications regarding attainability of opportunistic BVHF systems and their future deployment. Finally, the discussion on regulatory and standardization issues intend to contribute for a shared problem solving, providing an end user perspective of hierarchical spectrum access. Despite the fact that technical aspects are nor the main issues on opportunistic systems deployment, novel proposed Spectrum Coherences Detector and its experimental demonstrated performances might be an important enabler and an additional argument to convince maritime communications stakeholders.
Tradicionalmente, a economia do mar está associada ao transporte marítimo, que representa cerca de 90% do comércio mundial, e à pesca, mas as novas atividades associadas à inovação tecnológica estão a transformar o contexto económico dos serviços e aplicações marítimas. No futuro, a utilização massiva de tecnologia no suporte às atividades desenvolvidas no mar, nomeadamente em transportes marítimos inteligentes e sistemas autónomos, conduzirá a uma federação de sistemas marítimos integrados. Contudo, as comunicações marítimas existentes não estão preparadas para dar suporte a esta alteração de paradigma. Atualmente, os sistemas dedicados baseiam-se em comunicações de banda estreita, onde a telefonia e a transmissão de dados de baixo débito são os serviços mais comuns, e aplicações de banda larga específicas, como o acesso a Internet, são disponibilizados através de comunicações por satélite (SATCOM). Infelizmente, as redes UMTS/LTE não providenciam soluções consistentes, devido à fraca cobertura sobre o mar. Por conseguinte, existe uma clara necessidade de capacidade adicional que possa disponibilizar desempenhos adequados a baixo custo e que possa constituir um complemento, ou mesmo uma alternativa, ao satélite. Nesta tese é proposta uma solução de comunicações de banda larga em VHF, baseada em rádio cognitivo (CR-B-VHF), que permite disponibilizar uma adequada conectividade de suporte aos requisitos atuais de troca de informação e a futuros desenvolvimentos nos serviços e aplicações marítimas, evitando as desvantagens da utilização do satélite. Esta rede foi concebida para operar num contexto de escassez de espectro, assumindo um modelo de acesso hierárquico, e utiliza conceitos de rádio cognitivo para implementar um sistema dinâmico que possa ativar e desativar sub-portadoras, de acordo com as oportunidades para transmitir, garantindo um adequado nível de interferência com os serviços dos incumbentes. O principal contributo deste trabalho é a proposta de um conceito de CR-B-VHF e a demonstração da sua adequabilidade, exequibilidade e aceitabilidade. A análise de relevância apresentada, proporciona uma perspetiva do estado da arte das atividades marítimas associadas à economia do mar e dos sistemas de informação e comunicação que lhes dão suporte, bem como uma perspetiva dos requisitos futuros e as aplicações para acessos de banda larga a baixo custo. As soluções desenvolvidas para a deteção e exploração de múltiplas e nãocontíguas oportunidades de banda estreita na banda marítima de VHF, e as suas previsíveis prestações, abrem boas perspetivas relativamente ao potencial dos sistemas oportunísticos na banda de VHF e a sua futura implementação. Finalmente, é apresentada uma discussão sobre questões regulatórias e de normalização, cujo objetivo é contribuir para a solução do problema da utilização partilhada do espectro, providenciando uma perspetiva de utilizador final, num modelo de acesso hierárquico ao espectro.
Description: Doutoramento em Engenharia Eletrotécnica
URI: http://hdl.handle.net/10773/16285
Appears in Collections:UA - Teses de doutoramento
DETI - Teses de doutoramento

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