Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/12847
Title: Um currículo para a diversidade: propostas para a educação da infância
Other Titles: A curriculum for diversity: proposals for early childhood education
Author: Lourenço, Mónica
Keywords: Currículo
Educação para a diversidade
Sensibilização à diversidade linguística
Educação infantil
Inclusão
Curriculum
Education for diversity
Awakening to languages
Early childhood education
Inclusion
Issue Date: 15-Nov-2014
Publisher: OEI - Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura
Abstract: Nas sociedades atuais, caracterizadas pela diversidade, pela mobilidade e por um permanente processo de transformação, a escola vê‑se convocada a dar respostas ao público escolar cada vez mais flexíveis e diferenciadas. Para tal, torna-se imprescindível adotar, desde a infância, práticas curriculares que contrariem a anterior lógica de homogeneidade e que reconheçam a diversidade quer como uma realidade estruturante das matrizes sociais atuais, quer como uma oportunidade de aprendizagem. Tendo como base um projeto de sensibilização à diversidade linguística desenvolvido com crianças em idade pré-escolar, este artigo apresenta um conjunto de propostas que podem nortear a construção de currículos para a diversidade no jardim de infância e suportar a edificação de escolas simultaneamente inclusivas e abertas à comunidade.
In the current societies, characterized by diversity and mobility, and undergoing a permanent transformation process, the school is called upon to provide more flexible and differentiated responses to its students. To this end, schools must adopt, from early childhood onwards, new curricular practices that contradict the former logic of homogeneity and recognize diversity both as a matrix of the current societies and as a learning opportunity. Based on an awakening to languages project developed with pre‑primary aged children, this paper presents a set of proposals that can guide the construction of curricula for diversity in early childhood education and support the creation of schools that are simultaneously inclusive and open to the community.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/12847
ISSN: 1681-5653
Publisher Version: http://www.rieoei.org/expe/6388Lourenco.pdf
Appears in Collections:DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lourenco (2014) Um currículo para a diversidade.pdfDocumento principal2.21 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.