Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/21106
Title: | A língua portuguesa e os meios audiovisuais |
Author: | Pereira, Joaquim de Oliveira |
Advisor: | Torrão, João Pereira, Paulo |
Keywords: | Língua portuguesa Línguas, literaturas e culturas Meios audiovisuais Aprendizagem da linguagem |
Defense Date: | 31-Dec-2016 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | atores educativos, os meios audiovisuais contribuem efetivamente para uma
aprendizagem mais eficaz da língua portuguesa e, em consequência, para a
promoção do sucesso escolar dos alunos. Comprerende três capítulos: no
primeiro, faculta-se uma panorâmica crítica da diversidade de meios
audiovisuais e discute-se a sua aplicação didática; no segundo, é
problematizada a relação de complementaridade entre os recursos
tecnológicos e o processo de ensino-aprendizagem; o terceiro ocupa-se da
interpretação dos dados colhidos a partir de um questionário aplicado a
professores de Língua Portuguesa do 2º Ciclo e a alunos dos 5º, 6º, 7º 8º e 9º
anos. Os professores salientaram que os recursos audiovisuais permitem que
as aulas se tornem mais dinâmicas e produtivas. Os alunos, por seu turno,
referiram que os recursos audiovisuais contribuem para aumentar a sua
concentração, facilitando a aquisição de conhecimentos. This dissertation seeks to examine whether, according to the perception of teachers and students, audiovisual media effectively contribute to increase efficiency in the process of teaching and learning of the Portuguese language and find out if it actually promotes academic success. It comprises three chapters: the first provides a critical survey of the diversity of audiovisual media and a discussion of their didactic application; the second focuses on the complementary relationship between technological resources and the teachinglearning process; the third pertains to the interpretation of data collected from a questionnaire that has been applied to 2nd cycle teachers of Portuguese Language and 5th, 6th, 7th, 8th and 9th year students. While teachers empahsised that audiovisual aids allowed them to plan more dynamic and productive classes, students mentioned that audiovisual media increased their level of concentration and therefore facilitated knowledge acquisition. |
Description: | Mestrado em Línguas, Literaturas e Culturas |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/21106 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DLC - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A Lingua Portuguesa e os meios audiovisuais.pdf | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.