Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/14022
Title: | O uso de ferramentas interativas em formação musical : estudo ecológico |
Author: | Queirós, Maria Teresa da Silva Filhote Marques de |
Advisor: | Santana, Helena |
Keywords: | Ensino da música Motivação dos alunos Motivação para a aprendizagem Jogos educativos - Música Novas tecnologias Educação musical Ensino da música |
Defense Date: | 2014 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | Este projeto de investigação teve como objetivo principal observar e analisar o impacto do uso das novas tecnologias e do jogo como forma de desenvolvimento e
consolidação de conhecimentos na disciplina de Formação Musical. O uso das novas tecnologias, centrouse na utilização do sistema operativo Android, disponível
para Tablets e Telemóveis. Na revisão bibliográfica é
realizado um estudo sobre os autores que abordaram esta temática, fundamentando assim a problemática e a pertinência desta investigação. Aplicou‐se o estudo a
duas turmas de Formação Musical do 1º e 2º grau do ensino vocacional de música da escola Fórum Cultural de
Gulpilhares. A metodologia da investigação foi concretizada através de questionários aos alunos, encarregados de educação e professores avaliadores.
Trata‐se de um estudo ecológico, longitudinal e observacional. This research project’s main objective was to observe and analyze the impact of the use of new technologies and the game as a way of developing and consolidating skills in the discipline of Music Training. The use of new technologies, focused on the use of the Android operating system, available for Tablets and Phones. In the literature review a study of authors who have addressed this issue, thus grounding the problem and relevance of this research is conducted. Was applied to study two groups of musical training on the 1st and 2nddegree vocational education school music Cultural Forum Gulpilhares. The research carried out studies the relevance and influence of interactive tools such as cooperation and consolidation study of syllabus content of Musical Training process. The methodology of the research was carried out by means of questionnaires to students, parents and teachers evaluators. It is an ecological, longitudinal, observational study. |
Description: | Mestrado em Ensino de Música |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/14022 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DeCA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese_Maria_Teresa_Queiros_43922.pdf | 55.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.