Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/7989
Title: | Liderança instrucional: comportamentos facilitadores do diretor |
Author: | Rodrigues, Leonel António Ferreira Braz |
Advisor: | Castanheira, Patrícia |
Keywords: | Administração escolar Directores de estabelecimentos de ensino Liderança |
Defense Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Aveiro |
Abstract: | O Decreto-Lei n.º 75/2008 altera o regime jurídico de autonomia, administração
e gestão, introduzindo um órgão unipessoal – o diretor – sendo o principal
responsável pela gestão administrativa, financeira e pedagógica, logo, pela
melhoria dos resultados escolares.
Sendo a liderança instrucional um modelo que se concentra nos aspetos
relacionados com o ensino e a aprendizagem, surgiu como uma das questões
orientadoras deste trabalho averiguar quais as funções e comportamentos do
diretor que se enquadram no modelo referido no sentido de facilitar a sua
implementação.
O estudo foi realizado numa escola básica do 2.º e 3.º ciclos tendo como
amostra o diretor, dois coordenadores de departamento e 33 professores.
A metodologia utilizada pelo autor foi mista, isto é qualitativa e quantitativa,
tendo optado pelo estudo de caso com a realização de entrevistas e a
aplicação do questionário “Principal Instructional Management Rating Scale”
(Hallinger s/d).
Após análise dos resultados obtidos, verifica-se que foi possível identificar um
conjunto de comportamentos implementados pelo diretor facilitadores da
realização de uma liderança instrucional. Decree-Law nº 75/2008 alters the legal regime of autonomy, administration and management introducing a uni-personal organ – the director – as the main responsible for the administrative financial and pedagogical management, with the aim of improving the school results. Since instructional leadership is a model, as far as teaching and learning aspects are concerned, a guiding question within the purpose of this work arose: to ascertain which functions and behaviors of the director fit that model, in order to facilitate its implementation. The study was accomplished in an elementary school, with students between the ages of ten to fifteen, having as a sample not only the director, but also two heads of department and thirty-three teachers. The methodology used by the author was mixed, that is, both qualitative and quantitative, opting for the case study with the application of interviews and the questionnaire “Principal Instructional Management Rating Scale” (Hallinger, s/d). After the analysis of the results, it turns out that it was possible to identify a set of behaviors implemented by the director, which are facilitators of the implementation of an instructional leadership. |
Description: | Mestrado em Ciências da Educação - Administração e Políticas Educativas |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/7989 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
247529.pdf | 977.27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.