Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/40620
Title: | Utilização de técnicas de machine learning no processo de ensino-aprendizagem |
Author: | Barbosa, Cristina da Conceição |
Advisor: | Rodrigues, Maria Manuela Fernandes Vieira, Nelson Felipe Loureiro |
Keywords: | Machine learning Técnicas de machine learning Inteligência artificial Educação Matemática |
Defense Date: | 14-Jul-2023 |
Abstract: | O presente trabalho propõe-se definir e divulgar a utilização das técnicas de machine learning (ramo da inteligência artificial) na educação, de modo particular, dentro da área da matemática. A dissertação é composta por um perfil teórico das principais ideias e fontes de conhecimentos destas áreas, com propostas de aplicações atuais nas plataformas Orange Data Mining e Google Colab, com uso da linguagem de programação Python. Torna-se uma evidência que os "camarins" da matemática, informática aplicada e processos de ensino-aprendizagem são essenciais às revoluções tecnológicas a que assistimos no mundo. This work aims to define and disseminate the use of machine learning techniques (branch of artificial intelligence) in education, in particular, within the area of mathematics. The dissertation comprises a theoretical profile of the main ideas and sources of knowledge in these areas, with proposals for current applications on the platforms Orange Data Mining and Google Colab using the Python programming language. It becomes evidence that the “behind the scenes” of mathematics, applied informatics, and teaching-learning processes are essential to the technological revolutions that we are witnessing worldwide. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/40620 |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DMat - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Cristina_Barbosa.pdf | 4.83 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.