Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/39207
Title: Anotações no contexto da comunicação científica: análise de uma linguagem para a transmissão e produção do conhecimento
Other Titles: Annotations in the context of scientifc communication: the analysis of a language for knowledge transmission and production
Author: Cruz, Sandra
Providência, Francisco
Branco, Vasco
Keywords: Design
Anotações
Interação
Comunicação da ciência
Issue Date: Jul-2016
Publisher: UA Editora
Abstract: A comunicação do conhecimento científico é fundamental para o progresso da ciência. A ciência é, nesse sentido, um produto conectivo universal. Com o aparecimento da internet e do formato digital, surgiram novos meios técnicos de comunicação à disposição da comunidade científica, passíveis de incrementar a leitura, interpretação, citação e distribuição de ideias a partir das edições científicas. Como hipótese de estudo, recorremos à dupla sintaxe (analógico + digital) da revista científica através da associação das qualidades de um formato às vantagens do outro, introduzindo as anotações enquanto sistema de leitura crítica aumentada (classifcação, remissão, comparação, síntese, ilustração, confrontação e divulgação), assim julgando contribuir para a transmissão e produção do conhecimento científico, introduzindo a possibilidade de partilha dessas anotações enquanto proto-interpretações do texto. Neste artigo apresentam-se os resultados de uma análise sistemática para o estudo das anotações no contexto da comunicação da ciência, enquanto sistema ergonómico cognitivo instrumental para a compreensão e produção do discurso científico.
The communication of scientifc knowledge is essential for the progress of science. Science is, in that sense, a universal connective product. With the advent of the Internet and the digital format, new technical means of communication emerged and became available for the scientifc community, susceptible to increase the reading, interpretation, citation and distribution of ideas through scientifc publications. As an hypothesis, we resorted to the dual syntax (analog + digital) of the scientifc journal through the association of the qualities from one format to the advantages of the other, introducing annotations as an enhanced critical reading system (classifcation, reference, comparison, synthesis, illustration, confrontation and dissemination), thus deeming to contribute towards the transmission and production of scientifc knowledge, introducing the possibility of sharing such annotations as proto-interpretations of the text. This paper presents the results of a systematic analysis for the study of annotations in the context of science communication, as instrumental cognitive ergonomic system for the understanding and production of the scientifc discourse.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/39207
ISBN: 978-972-789-485-7
Publisher Version: https://ria.ua.pt/handle/10773/16169
Appears in Collections:DeCA - Capítulo de livro



FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.