Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/39148
Title: Students’ knowledge about the world of languages: contribution of an interdisciplinary project to plurilingual education
Other Titles: Os conhecimentos dos alunos acerca do mundo das línguas: contributos de um projeto interdisciplinar acerca da educação plurilingue
Author: Simões, Ana Raquel
Keywords: Plurilingual competence
Intercultural competence
Interdisciplinary approach
Knowledge
Issue Date: 24-Apr-2016
Publisher: CIDTFF - Universidade de Aveiro
Abstract: For a clearer understanding and improvement of the language teaching and learning process, a detailed study concerning intervention projects, undertaken in collaboration with teachers and students, adopting plurilingual and intercultural framework is essential. We will describe such type of a project, adopting an interdisciplinary approach, during one school year with a class of 9th grade students and aiming to: (i) facilitate the contact with situations which could positively influence students’ representations concerning linguistic and cultural diversity, and (ii) create, implement and evaluate strategies aiming at the development of students’ plurilingual competence. In this article we will focus on the students’ (mis?)understanding about the world of languages before, during and after the project. The data collected from this case study (also with action-research features) were: questionnaire to the students, drawings, video recording of classes and transcription; worksheets filled in by the students; interviews to the students and final questionnaire to the students.The results allowed us to reflect upon the resistances and motivations revealed on students’ conceptions and teachers’ practices, and the role of these conceptions in the construction of students’ knowledge. We will present possible outlines of pedagogical action, namely in terms of some of the most successful principles undertaken when preparing curricula in different educational environments and school subjects.
Para uma mais clara compreensão do processo de relacionamento do sujeito com as línguas e ensino de línguas e sua aprendizagem, é essencial estudar pormenorizadamente projetos de intervenção escolar desenvolvidos em colaboração com professores e alunos e que adotem uma abordagem plurilingue e intercultural. No presente artigo propomo-nos descrever um projeto no qual foi adotada uma abordagem interdisciplinar, durante um ano escolar, com uma turma de alunos do 9.º ano e que teve como objetivos: (i) facilitar o contacto com situações que poderiam influenciar positivamente as representações dos alunos em matéria de diversidade linguística e cultural e (ii) criar, implementar e avaliar estratégias que visassem o desenvolvimento da competência plurilingue dos alunos. Neste artigo vamos centrar-nos no (des?)conhecimento dos alunos sobre o mundo das línguas antes, durante e depois da implementação do projeto. Este estudo de caso, com traços de investigaçãoação, teve como instrumentos de recolha de dados: inquéritos por questionário (inicial e final) e inquéritos por entrevista aos alunos; desenhos dos alunos; videogravação e transcrição das aulas de implementação do projeto; e fichas preenchidas pelos alunos. Os resultados permitiram-nos refletir sobre as resistências e motivações reveladas nas conceções e práticas dos professores e alunos, bem como equacionar o papel destas conceções na construção do conhecimento dos aprendentes. Iremos apresentar possíveis contornos da ação pedagógica, nomeadamente em termos de alguns dos princípios mais bem-sucedidos para preparar os currículos em diferentes ambientes educacionais.
Para una posible mejora de la comprensión de la materia del proceso de relación con las lenguas y la enseñanza de idiomas y su aprendizaje, es esencial un estudio detallado sobre los proyectos de intervención, llevados a cabo en colaboración con los profesores y estudiantes, la adopción de marcos plurilingües e interculturales.En este artículo nos proponemos describir este tipo de proyectos, que adoptó un enfoque interdisciplinario, durante un año escolar, con una clase de estudiantes del grado 9 y con el objetivo de: (i) facilitar el contacto con las situaciones que puedan influir positivamente en las convicciones de los estudiantes en el campo de la diversidad y (ii) crear, implementar y evaluar estrategias para el desarrollo de la competencia multilingüe de los estudiantes.En este artículo nos centraremos en lo conocimiento (o no?) de los estudiantes sobre el mundo de los idiomas antes, durante y después del proyecto. Los datos obtenidos de este estudio de caso (también con funciones de investigación-acción) fueron: cuestionario a los estudiantes, dibujos, grabación de vídeo de las clases y la transcripción; hojas de trabajo de llenar los alumnos; entrevistas a los estudiantes y cuestionario final a los estudiantes.Los resultados nos han permitido reflexionar sobre las resistencias y motivaciones reveladas en las concepciones de los profesores y las prácticas de los estudiantes, y para reflexionar sobre el papel de estas concepciones en la construcción del conocimiento de los estudiantes. Vamos a presentar posibles contornos de la acción pedagógica, es decir, en términos de algunos de los principios más exitosas llevadas a cabo en la preparación de planes de estudio en diferentes entornos educativos y materias.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/39148
DOI: 10.34624/id.v8i2.2524
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2524-Proposta de artigo - para revisão cega-4072-1-10-20190423.pdf292.33 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.