Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38438
Title: Visões do fim do mundo em David Bowie e António Variações
Other Titles: Visons of the end of the World in David bowie and antónio Variações
Author: Branco, Luís Carlos S.
Keywords: António Variações
David Bowie
Glam rock
Tom apocalíptico
Holismo
Issue Date: 13-May-2019
Publisher: UA Editora
Abstract: Irei analisar a co-relação entre a obra de David Bowie e a obra de António Variações. A intertextualidade e a intermusicalidade em Variações são questões importantes para compreendermos o verdadeiro alcance da sua obra. Ele referiu amiúde Amália Rodrigues enquanto figura tutelar, mas recusou sempre qualquer comparação com artistas estrangeiros. Será possível, porém, que alguém viajado como ele, que visitou Nova Iorque e viveu em Londres e em Amesterdão, em momentos nodais da cultura pop mundial, tenha ficado imune aos ambientes artísticos com os quais contactou de perto? O único artista estrangeiro que Variações alguma vez referiu foi David Bowie. O cantor britânico foi pioneiro na tematização do queer, sendo dos primeiros artistas a declarar-se publicamente homossexual e a incentivar o comimg out aos seus fãs. Os artistas neorromânticos dos anos 80, coevos de Variações, seguiram-lhe os passos e, entre nós, o próprio Variações assumiu corajosamente esse papel. Começarei por traçar o percurso de Bowie, cruzando-o depois com o de Variações. Dois elementos, comuns a ambos, merecerão destaque: o holismo e, intimamente ligado ao emergir da queerness, as visões apocalípticas.
I will analyze the connections between the work of David Bowie and the work of Antonio Variações. Intertextuality and intermusicality are very important in the work of Variações. He often referred to Amália Rodrigues as a major influence, but he always refused any comparison with foreign artists. But we must ask if it is possible that someone like him, who has visited New York and lived in London and Amsterdam could have stayed immune to the artistic environment that he has experienced in those important centers of world western pop culture? As a matter of fact, the only foreign artist Variações has ever mentioned was David Bowie. The British singer was a groundbreaker in the queer question: he was one of the first artists to assume his homosexuality and to encourage his public to do the same. The neo-romantic artists of the 1980s followed in their footsteps and in Portugal Variações himself boldly assumed that role. I will begin by tracing Bowie’s course, crossing it with Variações work. Two elements will be anlysed in detail: holism and, closely linked to the emergence of queerness, apocalyptic visions.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38438
DOI: 10.34624/rual.v0i6.3079
ISSN: 0870-1547
Appears in Collections:DLC - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3079-Texto do Trabalho-5392-1-10-20190513.pdf122.83 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.