Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38359
Title: O processo colaborativo: o modelo Murphy e os vídeos “Remake Your Class”
Author: Figueiredo, Helena
Teixeira, Helena
Lomeo, Roselane
Keywords: Aprendizagem colaborativa
Colaboração
Interação
Issue Date: 6-Mar-2019
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: O artigo pretende dar conta do estudo realizado sobre o processo de colaboração presente em documentos vídeo disponibilizados online no YouTube e postados na plataforma educativa Edutopia cuja finalidade é a melhoria do processo de aprendizagem. Recorrendo ao modelo de Murphy (2004), procura identificar-se as etapas do processo de colaboração de uma comunidade, no que diz respeito à transformação do espaço físico de uma sala de aula, e compreender o nível de colaboração atingido. A metodologia adotada é de natureza qualitativa, enquadra-se no paradigma descritivo-interpretativo e assume-se como um estudo de caso, tendo-se procedido a uma análise de conteúdo dos dados recolhidos com o apoio do software webQDA. Os resultados alcançados mostram o nível de colaboração atingido pela comunidade envolvida e evidenciam a importância da realização de estudos futuros que aprofundem a caraterização do contexto e dos participantes.
The article in question presents the study conducted about the collaboration process seen in documentson videos, available online,on YouTube, and posted on the educational platform Edutopiawhose aim is the improvement of the apprenticeship process. Making use of the model of collaboration of Murphy(2004), we try to identify the different stages of the collaboration process of a community concerning the physical space of a classroom and we try to understand the levelof collaborationachieved. The nature of the chosen method is qualitative and fits into the descriptive-interpretative paradigm proclaiming itself as a study case, according to the contents analysis obtained with the support of the webQDA software. The achieved results show the level of collaborationattained by the aimed community and demonstrate the importance of future studies which will enable to go further into the characterization of the context and of the participants.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38359
DOI: 10.34624/ilcj.v7i2.664
ISSN: 1647-7308
Appears in Collections:DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
664-Texto do Trabalho-1042-1-10-20190306.pdf348 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.