Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38355
Title: Potencialidades de alguns vídeos do YouTube sobre o Teorema de Pitágoras
Author: Suharman, Lucia
Carvalho, Maria José
Keywords: Teorema de Pitágoras
YouTube
Vídeo online
Conceito - demonstração – aplicação
Multilinguismo
Issue Date: 6-Mar-2019
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Com este artigo pretende-se analisar alguns vídeos relacionados com o Teorema de Pitágoras, segundo três perspetivas: conteúdo do vídeo, conteúdo e quantidade dos comentários e análise da relação vídeo e comentário. Tal análise é efetuada em três momentos: no primeiro momento a análise do conteúdo do vídeo em termos de rigor científico oral e escrito e da sua qualidade; no segundo momento a quantidade dos comentários positivos e/ou negativos, dos comentários através do “gosto” e “não gosto”; por último, análise da relação dos comentários com o visionamento/conteúdo do vídeo. Os vídeos analisados encontram-se no YouTube. Relativamente ao procedimento metodológico para a recolha de dados, a análise baseou-se na definição de expressões de pesquisa, critérios de inclusão e pela análise da quantidade e qualidade dos comentários registados pelos utilizadores. Na análise realizada emergem alguns resultados indicadores de que os vídeos mais visionados e comentados, não ganham esta preferência pelo seu rigor científico.
Through thispaper, we intend to analyze the videos related to the Pythagorean theorem, according to three perspectives: the content of the video, the content and quantity of the commentary of the video and the analysis of video link and comment. This article seeks toanalyze the videos related to the Pythagorean theorem, according to three perspectives: video content, content and quantity of comments and the relationship between video content and comment. This analysis is done in three moments: the first time, we analyze about the content of the video, in terms of oral and written scientific accuracy and quality; the second time, we observed a quantity of positive and / or negative commentaries, the commentaries of "like" and "dislike"; Finally, we continue to analyze the relationship of the commentaries of the display / video content. Such an analysis is performed in three stages: at first, the analysis of the video content in terms of written and oral scientific accuracy and its quality; in the second time, the amountof positive and/or negative comments, the comments by "like" and "dislike"; Finally, the analysis of the relationship between the comments with the screening/video content. Videos were analyzed, obtained via YouTube. The methodological procedure for data collection, this analysis was based on the definition of search expressions, inclusion criteria, and the analysis of the quantity and quality of commentaries entered by users. Based on the analysis of the video most watched and commented on, showing that there is no scientific support preferences.The videos we analyzed can be found on YouTube. Concerning the methodological procedure for data collection, this analysis was based on the definition of search expressions, inclusion criteria and the analysis of the quantity and quality of comments posted by users. In this analysis emerge some results indicating that the most viewed and commented videos do not gain preference for its scientific accuracy.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38355
DOI: 10.34624/ilcj.v7i2.655
ISSN: 1647-7308
Appears in Collections:DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
655-Texto do Trabalho-1024-1-10-20190306.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.