Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38343
Title: Sensibilização para as línguas com a narrativa digital na educação pré-escolar
Other Titles: Awakening to languages with digital narrative in preschool education
Author: Silva, Maria João
Martins, Filomena
Keywords: Sensibilização à diversidade linguística
Quadro interativo
Narrativa digital
Educação pré-escolar
Issue Date: 1-Jan-2018
Publisher: CIDTFF - Universidade de Aveiro
Abstract: Numa sociedade marcada pela globalização e pela diversidade linguística e cultural, importa sensibilizar as crianças, desde cedo, para a importância desta realidade. Vários estudos demonstram que o trabalho de sensibilização para a diversidade linguística tem contribuído positivamente para a consciencialização da diversidade e para a formação de atitudes de respeito pelo Outro. Por outro lado, numa época em que as tecnologias fazem parte do quotidiano das crianças e são vistas como um meio facilitador da aprendizagem, também o conto digital no quadro interativo pode contribuir neste processo, proporcionando uma maior interatividade e envolvimento das crianças nas atividades. O objetivo do estudo que aqui se apresenta é verificar se o uso do conto digital, recorrendo ao quadro interativo, permite sensibilizar para a diversidade linguística, no pré-escolar. O nosso estudo enquadra-se numa investigação qualitativa com características de investigação-ação, uma vez que pretendíamos analisar o significado dos fenómenos educativos observados em diferentes momentos. Os instrumentos de recolha de dados basearam-se na observação direta, transcrição de videogravação de atividades, notas de campo e fichas de registo das crianças. Os resultados obtidos através da análise de conteúdo das interações das crianças demonstram que o contacto precoce com as línguas propiciou o desenvolvimento da consciência linguística das crianças, a partir da identificação e comparação de diferentes línguas. Além disso, a integração do quadro interativo neste projeto, juntamente com a abordagem de um conto, permitiu-nos verificar um maior envolvimento das crianças na realização das propostas, possibilitando o desenvolvimento da literacia e de competências tecnológicas.
In a society marked by globalization and linguistic and cultural diversity, it is impor tant to stimulate, as soon as possible, the children’s awareness to language and its diversity. Several studies repor ted the positive contribution of the awakening to language approaches for children’s awareness to diversity and respect towards the Other. On the other hand, in an era in which technologies are part of children’s daily life as simplifiers of the learning process, the digital narratives in interactive whiteboard can also be a contribute to this process, providing greater interaction and involvement during activities.The purpose of this study is to understand how we can awake pre-school children to linguistic diversity, using the interactive whiteboard star ting from stor ytelling. This study is par t of a qualitative research with action research characteristics, since we wanted to analyze the meaning of the educational phenomena observed at different moments. Several tools were used to collect data, such as direct observation, transcription of video-recordings, field notes and children’s drafts.The results of this project, obtained through content analysis of children’s interactions, demonstrate that the early contact with other languages allowed for the development of children’s linguistic awareness, based on the identification and comparison of different languages. In addition, the integration of the interactive whiteboard in this project with a digital short stor y allowed verifying a higher commitment of children in the realization of the proposals, enhancing the development of technological and literacy competences.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38343
DOI: 10.34624/id.v10i2.11327
ISSN: 1647-3582
Appears in Collections:DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11327-Proposta de artigo - para revisão cega-20911-1-10-20200127.pdf241.39 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.