Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/38299
Title: | Investigação em educação: olhares multirreferenciais e de mudança |
Other Titles: | Educational research:overview of multi-referentiality and changing |
Author: | Moreira, Elisabete Vaz |
Keywords: | Investigação em educação (IE) Perspetivas epistemológicas Percursos e desafios Complexidade |
Issue Date: | 30-Jul-2020 |
Publisher: | CIDTFF - Universidade de Aveiro |
Abstract: | São várias as perspetivas e referenciais epistemológicos, que estabelecem a necessidade de um olhar sistémico e ecológico em investigação em Educação no âmbito da sua ação e génese, em resultado do paradigma da complexidade e da multirreferencialidade em Educação. Não obstante a explanação dos diferentes quadros paradigmáticos e epistemológicos ultrapassar os limites deste debate sobre os modos de fazer investigação no quadro do paradigma da complexidade, pretende-se com base numa revisão narrativa da literatura estabelecer alguns referenciais em investigação em educação, refletindo sobre algumas das suas perspetivas epistemológicas, percursos e desafios na contemporaneidade: para quê investigar, o quê investigar e como investigar em educação?
A literatura aponta para uma visão crítica quanto aos modos e processos como se faz investigação em educação, em geral, denunciando uma certa instrumentalização dos modos de fazer investigação pela hegemonia das regras e de uma investigação produtivista (accountability), que visa a obtenção de referenciais nacionais e internacionais (rankings). There are several epistemological perspectives and benchmarks that requires a systemic and ecological attention on educational research regarding its action and genesis, aftereffect of the complexity and multi-referential paradigm in education. Despite that explanation of the different paradigmatic and epistemological frameworks overcomes the limits of this debate about the complexity paradigm of Education, intended based on a narrative literature review, its aimed to stablish some educational research rankings, considering some epistemological perspectives, path and contemporary challenges: why, what and how to research in education? The literature suggest a critical vision to the approaches and processes used to perform educational research, overall, reporting processes instrumentation on research by the rules supremacy and a high productivity-focused research (accountability), that allows to improve and achieve national and international rankings. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/38299 |
DOI: | 10.34624/id.v12i3.20007 |
ISSN: | 1647-3582 |
Appears in Collections: | DEP - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20007-Textos Originais (artigos incluídos na revisão de literatura)-39315-2-10-20200730.pdf | 469.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.