Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38118
Title: Estudantes e avaliação da universidade: um estudo conjunto Brasil-Portugal
Other Titles: Students and assessment of the university: a joint study Brazil-Portugal
Author: Leite, Denise
Santiago, Rui
Leite, Maria Cecília Loréa
Genro, Maria Elly Herz
Braga, Ana Maria
Polidori, Marlis
Broilo, Cecilia
Sarrico, Cláudia
Santos, Isabel
Keywords: Avaliação institucional
Avaliação da aprendizagem
Universidades
Estudantes
Issue Date: 20-Dec-2007
Publisher: Fundação Carlos Chagas
Abstract: Este artigo trata da percepção dos estudantes sobre avaliação das universidades. Origina-se da segunda fase de estudo desenvolvido ao abrigo da cooperação internacional CNPq-ICCTI. Dele participaram 476 alunos de duas universidades públicas brasileiras e uma portuguesa. As respostas a um questionário com questões abertas foram organizadas em categorias segundo o seu significado, com apoio de dispositivo informático para análise de dados qualitativos, e permitiram entender que, em geral, os estudantes pesquisados reconhecem a importância dos processos de avaliação e formam seus próprios conceitos sobre o tema. Para os alunos brasileiros, a avaliação parece ter sentido de avaliação institucional. Para os estudantes portugueses, a avaliação parece ter um significado de avaliação institucional e da aprendizagem. As culturas estudantis de repúdio à avaliação única de uma prova nacional, no caso brasileiro, parecem ter influenciado suas percepções sobre formatos avaliativos. As culturas estudantis relativas à competitividade do mercado, no caso português, valorizaram a avaliação como regulação. Em ambos os casos, os estudantes destacaram tanto a legitimidade da avaliação para a sociedade e os sistemas educativos (cultura englobante) quanto para o cotidiano das universidades (cultura englobada).
This article addresses student perception of university assessment. It draws on evidence from the second stage of study promoted by the international cooperation between CNPq and ICCTI. In the study, 476 students from two public universities in Brazil and one university in Portugal were surveyed. The answers to an open-ended questionnaire were categorized according to their meaning, with the support of a computer-assisted qualitative data analysis software program. With this information, it was possible to understand that the students surveyed, in general, acknowledge the importance of the evaluation processes and formulate their own concepts to the subject. To Brazilian students, this assessment seems to be institutional. To Portuguese students, the assessment seems to consider both the institution as well as the learning process. In the Brazilian case, the student culture that repudiates the single assessment by means of one national examination seems to have influenced students' perceptions of assessment formats, In the Portuguese case, the student culture related to market competitiveness valued the assessment process as a means of regulation. In both cases, the students emphasized the legitimacy of the assessment both for society and education systems (encompassing culture) as well as for the daily life at universities (encompassed culture).
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38118
DOI: 10.1590/s0100-15742007000300008
ISSN: 0100-1574
Appears in Collections:CIPES - Artigos
DCSPT - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leite et al (2007) Estudantes e avaliação - CP 37-132.pdf118.89 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.