Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38118
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLeite, Denisept_PT
dc.contributor.authorSantiago, Ruipt_PT
dc.contributor.authorLeite, Maria Cecília Loréapt_PT
dc.contributor.authorGenro, Maria Elly Herzpt_PT
dc.contributor.authorBraga, Ana Mariapt_PT
dc.contributor.authorPolidori, Marlispt_PT
dc.contributor.authorBroilo, Ceciliapt_PT
dc.contributor.authorSarrico, Cláudiapt_PT
dc.contributor.authorSantos, Isabelpt_PT
dc.date.accessioned2023-06-16T17:08:55Z-
dc.date.available2023-06-16T17:08:55Z-
dc.date.issued2007-12-20-
dc.identifier.issn0100-1574pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10773/38118-
dc.description.abstractEste artigo trata da percepção dos estudantes sobre avaliação das universidades. Origina-se da segunda fase de estudo desenvolvido ao abrigo da cooperação internacional CNPq-ICCTI. Dele participaram 476 alunos de duas universidades públicas brasileiras e uma portuguesa. As respostas a um questionário com questões abertas foram organizadas em categorias segundo o seu significado, com apoio de dispositivo informático para análise de dados qualitativos, e permitiram entender que, em geral, os estudantes pesquisados reconhecem a importância dos processos de avaliação e formam seus próprios conceitos sobre o tema. Para os alunos brasileiros, a avaliação parece ter sentido de avaliação institucional. Para os estudantes portugueses, a avaliação parece ter um significado de avaliação institucional e da aprendizagem. As culturas estudantis de repúdio à avaliação única de uma prova nacional, no caso brasileiro, parecem ter influenciado suas percepções sobre formatos avaliativos. As culturas estudantis relativas à competitividade do mercado, no caso português, valorizaram a avaliação como regulação. Em ambos os casos, os estudantes destacaram tanto a legitimidade da avaliação para a sociedade e os sistemas educativos (cultura englobante) quanto para o cotidiano das universidades (cultura englobada).pt_PT
dc.description.abstractThis article addresses student perception of university assessment. It draws on evidence from the second stage of study promoted by the international cooperation between CNPq and ICCTI. In the study, 476 students from two public universities in Brazil and one university in Portugal were surveyed. The answers to an open-ended questionnaire were categorized according to their meaning, with the support of a computer-assisted qualitative data analysis software program. With this information, it was possible to understand that the students surveyed, in general, acknowledge the importance of the evaluation processes and formulate their own concepts to the subject. To Brazilian students, this assessment seems to be institutional. To Portuguese students, the assessment seems to consider both the institution as well as the learning process. In the Brazilian case, the student culture that repudiates the single assessment by means of one national examination seems to have influenced students' perceptions of assessment formats, In the Portuguese case, the student culture related to market competitiveness valued the assessment process as a means of regulation. In both cases, the students emphasized the legitimacy of the assessment both for society and education systems (encompassing culture) as well as for the daily life at universities (encompassed culture).pt_PT
dc.language.isoporpt_PT
dc.publisherFundação Carlos Chagaspt_PT
dc.rightsopenAccesspt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt_PT
dc.subjectAvaliação institucionalpt_PT
dc.subjectAvaliação da aprendizagempt_PT
dc.subjectUniversidadespt_PT
dc.subjectEstudantespt_PT
dc.titleEstudantes e avaliação da universidade: um estudo conjunto Brasil-Portugalpt_PT
dc.title.alternativeStudents and assessment of the university: a joint study Brazil-Portugalpt_PT
dc.typearticlept_PT
dc.description.versionpublishedpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
degois.publication.firstPage661pt_PT
degois.publication.issue132pt_PT
degois.publication.lastPage686pt_PT
degois.publication.titleCadernos de Pesquisapt_PT
degois.publication.volume37pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/s0100-15742007000300008pt_PT
dc.identifier.essn1980-5314pt_PT
Appears in Collections:CIPES - Artigos
DCSPT - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leite et al (2007) Estudantes e avaliação - CP 37-132.pdf118.89 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.