Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/38088
Title: Oportunidades e desafios da aplicação de uma plataforma de microblogue chinesa no ensino de português língua estrangeira
Other Titles: Opportunities and challenges of applying a Chinese microblogging platform in teaching Portuguese as a For-eign Language
Author: Zhang, Yuxiong
Moreira, António
Keywords: Redes sociais
Português língua estrangeira
M-learning
Microblogue
Issue Date: 15-Oct-2021
Publisher: UA Editora
Abstract: Sendo uma ferramenta bastante popularizada no mundo atual, as redes sociais estão a ser utilizadas cada vez mais para fins educativos nos últimos anos. Quanto à aprendizagem de Português Língua Estrangeira, poucos estudos revelam as vantagens e desvantagens da aplicação das redes sociais durante o processo de aprendizagem nos pontos de vista dos estudantes. O presente estudo visa apresentar detalhadamente a visão de dez aprendentes chineses que participaram em duas atividades desenvolvidas na plataforma microblogue – Weibo. Todos os participantes foram solicitados a responder a oito perguntas com o objetivo de entender, na sua opinião, as diferenças trazidas pelo Weibo na aprendizagem, a atitude relativamente ao uso da rede social na aprendizagem e as suas vantagens e desvantagens logo após a conclusão das atividades. De acordo com os entrevistados, chegámos à conclusão de que o Weibo pode construir de certa forma um ambiente natural de aprendizagem de português língua estrangeira.
As a quite popular tool nowadays, social media are being used more and more for educational purposes in recent years. In the case of learning Portuguese as a Foreign Language, few studies demonstrate the advantages and disadn vantages of applying social media during the learning process from the students’ point of view. This study aims to present in detail the vision of ten Chinese learners who participated in two activities developed on the microblogging platform – Weibo. All participants were asked to answer eight questions in order to understand the differences brought by Weibo in learning, the attitude towards the use of the social media in learning and its advantages and disadvantages in their opinion shortly after finishing the activities. According to the interviewees, we concluded that Weibo can somehow build a natural learning environment for portuguese as a foreign language.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/38088
DOI: 10.34624/ro.v0i1.26223
ISSN: 2184-9900
Appears in Collections:DEP - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
26223-Texto do Trabalho-59412-2-10-20211019.pdf1.38 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.