Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34890
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Fonseca, Dora | pt_PT |
dc.contributor.author | Amante, Ana Catarina Oliveira da Cruz | pt_PT |
dc.date.accessioned | 2022-10-07T10:01:22Z | - |
dc.date.available | 2022-10-07T10:01:22Z | - |
dc.date.issued | 2022-07-29 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/34890 | - |
dc.description.abstract | O presente Relatório de Estágio realizou-se no âmbito da Unidade Curricular de Prática Pedagógica Supervisionada, em articulação com a Unidade Curricular de Seminário e Orientação Educacional, integradas no Mestrado em Educação Pré-Escolar e 1.º Ciclo do Ensino Básico, no Departamento de Educação e Psicologia, na Universidade de Aveiro. O trabalho tem como principal objetivo promover o desenvolvimento da Educação Emocional no contexto de Educação de Infância. Para tal, realizou-se um enquadramento teórico e político-legal que permitiu compreender melhor a evolução dos conceitos considerados nucleares e analisar os documentos políticos enquadradores da temática. Posteriormente, foi realizado um estudo exploratório, com a participação das Educadoras de Infância no contexto da Prática Pedagógica, para tomar conhecimento das suas perceções sobre o tema e estratégias de exploração pedagógica. Por último, é apresentado o Projeto de Intervenção, onde são identificadas as atividades promotoras de uma ação pedagógica focada no desenvolvimento da Educação Emocional. | pt_PT |
dc.description.abstract | This Internship Report was carried out within the scope of the Curricular Unit of Supervised Pedagogical Practice, in conjunction with the Curricular Unit of Seminar and Educational Guidance, integrated in the Master in Pre-School Education and 1ˢᵗ Cycle of Basic Education, in the Department of Education and Psychology at the University of Aveiro. The main objective of this work is to promote the development of Emotional Education in the context of Early Childhood Education. To this end, at theoretical and political-legal framework was carried out that allowed a better understanding of the evolution of the concepts considered to be core and the analysis of the political documents that frame the theme. Subsequently, an exploratory study was carried out, with the participation of Early Childhood Educators in the context of Pedagogical Practice, to learn about their perceptions on the subject and strategies of pedagogical exploration. Finally, the Intervention Project, where the activities that promote a pedagogical action focused on the development of Emotional Education are identified. | pt_PT |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.rights | openAccess | pt_PT |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Educação de infância | pt_PT |
dc.subject | Educação emocional | pt_PT |
dc.subject | Inteligência emocional | pt_PT |
dc.title | A abordagem das emoções em contexto de educação de infância | pt_PT |
dc.type | masterThesis | pt_PT |
thesis.degree.grantor | Universidade de Aveiro | pt_PT |
dc.description.master | Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino no 1º Ciclo do Ensino Básico | pt_PT |
Appears in Collections: | UA - Dissertações de mestrado DEP - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Ana_Amante.pdf | 907.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.