Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/34812
Title: | Competência digital e informacional de docentes da educação superior: enfoque do Quadro DigCompEdu no Brasil |
Other Titles: | Digital and informational competence of higher education teachers: focus on the DigCompEdu table in Brazil |
Author: | Paula, Rejane Sales de Lima Casarin, Helen de Castro Silva Lucas, Margarida Rocha |
Keywords: | Competência em informação e digital Tecnologia digital Docente do ensino superior DigCompEdu |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | ANCIB |
Abstract: | Usar as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação como ferramentas tecnológicas
nas práticas pedagógicas nas Instituições de Ensino Superior, vem requerendo dos professores a
competência digital e informacional. Diante disso, observa-se que vários estudiosos estão realizando
pesquisas sobre esta temática no Brasil. Considerando esse cenário, este estudo objetiva verificar
como o Quadro Europeu de Competências Digitais para Educadores (DigCompEdu) vem sendo
apropriado em pesquisas brasileiras referentes ao contexto do ensino superior. Para tanto, foram
consultadas a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, a Base de Dados Referenciais de
Artigos de Periódicos em Ciência da Informação, a Scientific Electronic Library Online, o Portal de
Periódicos da Capes e o Google Scholar. Oito publicações atendiam aos critérios do estudo e foram
analisadas no que diz respeito ao seu conteúdo. Espera-se com os resultados deste estudo traçar um
panorama das pesquisas sobre competência em informação e digital no Brasil, ampliando a
visibilidade deste referencial e possibilitando a realização de novas pesquisas no Brasil inclusive na
área da Ciência da Informação. Using Digital Technologies of Information and Communication as technological tools in pedagogical practices in Higher Education Institutions has been demanding digital and informational competence from teachers. Therefore, it is observed that several scholars are conducting research on this topic in Brazil. Considering this scenario, this research aims to verify how the European Framework of Digital Competencies for Educators (DigCompEdu) has been appropriated in Brazilian research referring to the context of higher education. For this purpose, the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, the Reference Database of Journal Articles in Information Science, the Scientific Electronic Library Online, the Capes Journal Portal and Google Scholar were consulted. Eight publications met the study criteria and were analyzed with regard to their subject. The results of this study are expected to provide an overview of research on information and digital competence in Brazil, increasing the visibility of this framework and enabling further research in Brazil, including in the area of Information Science. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/34812 |
Publisher Version: | https://enancib.ancib.org/index.php/enancib/xxienancib/paper/viewFile/635/421 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Comunicações |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ENANCIB_635-2788-1-PB.pdf | 200.21 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.