Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/34267
Title: Mobile learning, aprendizagem ativa e competências matemáticas: uma análise da literatura no período de 2012 a 2021
Author: Dantas, Hugo
Cabrita, Isabel
Keywords: Mobile learning
Aprendizagem ativa
Competências matemáticas
Educação matemática
Issue Date: 2022
Publisher: Sociedade Brasileira de Educação Matemática
Abstract: Este artigo foca-se numa revisão da literatura que visa: sintetizar o conceito de aprendizagem ativa e a sua importância no processo educativo a Matemática; refletir sobre as principais competências matemáticas necessárias ao cidadão do século XXI; conceitualizar mobile learning e analisar as práticas, vantagens e fragilidades do seu uso em Matemática. O corpus teórico é composto por catorze estudos atuais e relevantes em contextos pré pandemia Covid-19. Conclui-se que aprendizagem ativa é um conceito com múltiplas acessões, reconhecendo-se as suas potencialidades a Matemática. A noção de competência é também plural e exigem a consideração conjunta de competências específicas e transversais. O mobile learning, decorrente da proliferação de tecnologias móveis, apesar dos inúmeros obstáculos que se colocam ao seu uso em contexto educativo, apresenta vantagens no desenvolvimento dessas competências.
This paper focuses on a literature review that has the following objectives: to summarize the concept of active learning and its importance in the educational process of Mathematics; to reflect on the main mathematical competences to be developed by the citizens of the 21st century; to theorize mobile learning and analyze the practices, advantages, and weaknesses of its use in Mathematics. The theoretical corpusis made up of fourteen recent and relevant papers in pre-pandemic Covid-19 contexts. It is concluded that active learning is an evolving concept, recognizing its potential for mathematics. The concept of competence is plural and requires hard and soft skills to be considered. The mobile learning, that results from the proliferationof mobile technologies, despite the innumerable obstacles to its use in an educational context, has advantages in promoting the development of these competences.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/34267
DOI: 10.37001/emr.v27i74.2902
ISSN: 2317-904X
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2902-Texto do artigo-9740-1-10-20220516.pdf379.25 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.