Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/33841
Title: À conversa com crianças ciganas sobre pertenças e vizinhanças na periferia da cidade
Author: Duarte, Maria José Almeida Pereira
Advisor: Madeira, Rosa Lúcia de Almeida Leite Castro
Keywords: Crianças investigadoras
Cultura cigana
Escola
Família
Bairro
Defense Date: 20-Dec-2021
Abstract: O projeto de investigação que aqui se apresenta, sob o título “À Conversa com Crianças Ciganas sobre as Suas Pertenças e Vizinhanças na Periferia da Cidade”, foi desenvolvido no âmbito do mestrado em Educação e Formação, na área de especialização em Educação Social e Intervenção Comunitária, na Universidade de Aveiro. O grupo de crianças que participaram neste projeto, foi constituído por 7 crianças, (5 meninas e 2 meninos) com idades compreendidas entre os 6 e os 10 anos, pertencentes à etnia cigana moradoras num Bairro social de Aveiro. Refletimos sobre as nossas condições de encontro e de diálogo com crianças ciganas de um bairro invisível e socialmente marginalizado onde as situações de conflitualidade latente e manifesta separam a vida da comunidade da pertença e vizinhança da vida na escola e na sociedade dominante. O nosso principal objetivo foi identificar em que condições o desempenho das crianças, do papel de investigadores sobre raízes comunitárias, pertenças familiares e ao território – Bairro e País- pode contribuir para a reconstrução da sua identidade social e responsabilidade na comunidade. Utilizámos a metodologia investigação-ação participativa com recurso à Genealogia.
The research project presented here, under the title “Conversation with Gypsy Children about Their Belongings and Neighborhoods on the Outskirts of the City”, was developed within the scope of the Master in Education and Training, in the area of specialization in Social Education and Intervention. Community, at the University of Aveiro. The group of children who participated in this project consisted of 7 children (5 girls and 2 boys) aged between 6 and 10 years old, belonging to the gypsy ethnicity living in a social neighborhood in Aveiro. We reflect on our conditions of encounter and dialogue with gypsy children from an invisible and socially marginalized neighborhood where situations of latent and manifest conflict separate community life from belonging and neighborhood from life at school and in the dominant society. Our main objective was to identify the conditions under which children's performance, in the role of researchers on community roots, family belongings and the territory – Neighborhood and Country – can contribute to the reconstruction of their social identity and responsibility in the community. We used the participatory action-research methodology using Genealogy.
URI: http://hdl.handle.net/10773/33841
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEP - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Maria_Duarte.pdf1.41 MBAdobe PDFembargoedAccess


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.