Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32638
Title: | Autoaprendizagem online do webQDA: uma análise de grupos focais |
Other Titles: | WebQDA online self-learning prototype: an analysis of focus groups |
Author: | Freitas, Fábio Souza, Francislê Neri de Costa, António Pedro |
Keywords: | Investigação qualitativa QDAS Autoaprendizagem |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | AISTI |
Abstract: | O recurso aos Qualitative Data Analysis Software (QDAS) é algo cada
vez mais incontornável entres investigadores qualitativos. Porém, o uso destas
ferramentas digitais não é pacifico, pois, o processo de aprendizagem pode ser uma
barreira para os investigadores. Este estudo é parte integrante de um projeto de
investigação e procura analisar esta curva de aprendizagem através da recolha de
dados relativos à análise do Protótipo de Aprendizagem online (PAo) do webQDA®.
Este estudo de natureza qualitativa teve por base dois grupos focais. Os resultados
demonstraram que, apesar do PAo ser uma ferramenta útil na aprendizagem,
apresenta limitações em termos de Usabilidade, o que acaba por proporcionar
uma má Experiência de Utilizador (UX). Esta análise foi realizada com o próprio
webQDA® e mostrou-se essencial na identificação das fragilidades do PAo e para
o processo de criação de diretrizes gerais de um Ambiente de Autoaprendizagem
online para o webQDA®. The use of Qualitative Data Analysis Software (QDAS) is an unavoidable fact among qualitative researchers. However, the process of adopting these digital tools is not peaceful, as there is a whole process of learning from QDAS, which can be a barrier for researchers. The present study is part of a research project and aims to study this learning curve through collect data related to the analysis of an online Learning Prototype (PAo) of webQDA®. This qualitative research was based on two focus groups. The results demonstrated that, although the PAo proves to be a useful tool in learning, it has limitations in terms of Usability, which ends up providing a bad User experience (UX). These analyzes were carried out with webQDA® and proved to be essential in identifying the weaknesses of the PAo and in the process of creating general guidelines for the webQDA® online Self-Learning Environment. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32638 |
DOI: | 10.17013/risti.38.1–16 |
ISSN: | 1646-9895 |
Publisher Version: | https://scielo.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1646-98952020000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
n38a02.pdf | 589.01 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.