Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/32638
Title: Autoaprendizagem online do webQDA: uma análise de grupos focais
Other Titles: WebQDA online self-learning prototype: an analysis of focus groups
Author: Freitas, Fábio
Souza, Francislê Neri de
Costa, António Pedro
Keywords: Investigação qualitativa
QDAS
Autoaprendizagem
Issue Date: 2020
Publisher: AISTI
Abstract: O recurso aos Qualitative Data Analysis Software (QDAS) é algo cada vez mais incontornável entres investigadores qualitativos. Porém, o uso destas ferramentas digitais não é pacifico, pois, o processo de aprendizagem pode ser uma barreira para os investigadores. Este estudo é parte integrante de um projeto de investigação e procura analisar esta curva de aprendizagem através da recolha de dados relativos à análise do Protótipo de Aprendizagem online (PAo) do webQDA®. Este estudo de natureza qualitativa teve por base dois grupos focais. Os resultados demonstraram que, apesar do PAo ser uma ferramenta útil na aprendizagem, apresenta limitações em termos de Usabilidade, o que acaba por proporcionar uma má Experiência de Utilizador (UX). Esta análise foi realizada com o próprio webQDA® e mostrou-se essencial na identificação das fragilidades do PAo e para o processo de criação de diretrizes gerais de um Ambiente de Autoaprendizagem online para o webQDA®.
The use of Qualitative Data Analysis Software (QDAS) is an unavoidable fact among qualitative researchers. However, the process of adopting these digital tools is not peaceful, as there is a whole process of learning from QDAS, which can be a barrier for researchers. The present study is part of a research project and aims to study this learning curve through collect data related to the analysis of an online Learning Prototype (PAo) of webQDA®. This qualitative research was based on two focus groups. The results demonstrated that, although the PAo proves to be a useful tool in learning, it has limitations in terms of Usability, which ends up providing a bad User experience (UX). These analyzes were carried out with webQDA® and proved to be essential in identifying the weaknesses of the PAo and in the process of creating general guidelines for the webQDA® online Self-Learning Environment.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/32638
DOI: 10.17013/risti.38.1–16
ISSN: 1646-9895
Publisher Version: https://scielo.pt/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1646-98952020000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
n38a02.pdf589.01 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.