Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32349
Title: | Potenciar o impacte da formação pós-graduada de professores em Angola: recomendações sustentadas num projeto de avaliação interinstitucional |
Author: | Nilza Costa Matias, Bernardo Filipe Betina Lopes |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Centro de Estudos Internacionais |
Abstract: | Nesta comunicação apresentam-se os principais resultados de um estudo focado na avaliação do impacto de dois cursos de mestrado ministrados, entre janeiro 2011 e agosto 2016, pelo Instituto Superior de
Ciências da Educação (ISCED) da Huíla (Lubango, Angola), destinados
preferencialmente a professores. O estudo de avaliação decorreu entre maio 2016 e dezembro 2017 e foi concetualizado e implementado no
âmbito de um protocolo de colaboração entre o ISCED_Huíla e a Universidade de Aveiro (UA), duas instituições de ensino superior públicas
com larga experiência na formação de professores. A relevância deste
estudo enquadra-se no objectivo 4 da Agenda 2063 da União Africana,
assim como no papel atribuído à cooperação internacional com Países
em Desenvolvimento.
A partir da articulação entre os resultados emergentes da avaliação
e a problematização do percurso de colaboração estabelecido entre as
duas instituições tecem-se recomendações específicas no sentido de
potenciar futuras cooperações no âmbito da melhoria da qualidade do
ensino superior nos países africanos de língua portuguesa. This paper presents the main results of a study focused on the impact evaluation of two masters courses taught between January 2011 and August 2016 by the Higher Institute of Educational Sciences of Huíla - ISCED (Lubango, Angola). In-service teachers were the main students. The evaluation study was conceptualized and implemented as part of a collaboration protocol between ISCED and the University of Aveiro (UA), two public higher education institutions with large experience in teacher education. The relevance of this study is sustained by Goal 4 of the 2063 Agenda from the African Union, as well as the role of international cooperation among developing countries. Based on the articulation between the results that emerged from the evaluation and the problematization of the collaboration experiences established between the two institutions, the authors present specific recommendations to potentiate future cooperation protocols aiming to improve the quality of higher education in Portuguese-speaking African countries. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32349 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Capítulo de livro |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
cei-1237.pdf | 353.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.