Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32304
Title: | Interação e questionamento numa rede social no contexto de um estágio profissional |
Other Titles: | Interaction and questioning in a social network: a study in the context of a professional intership in a technological course |
Author: | Gonçalves, Rita Loureiro, Maria João |
Keywords: | Rede social Interação online Questionamento Estágio profissional |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | PUC-SP |
Abstract: | A utilização de ferramentas Web 2.0 é cada vez mais usual nos dias de hoje, sendo considerada uma
tecnologia ao serviço de todos que possibilita a criação e partilha de informação. No entanto, a sua
utilização enquanto ferramentas que potenciem o questionamento e a interação, em situações de estágio
profissional de alunos de cursos tecnológicos, dispersos em várias empresas, não é documentada na
literatura. O estudo que originou este artigo, de natureza qualitativa e do tipo estudo de caso, pretendeu
colmatar este gap. Analisou-se em que medida a utilização da rede NING, explorada no atrás referido
contexto e no 12º ano de um Curso Tecnológico, potenciou a interação e o questionamento. A rede social
foi explorada para promover a entreajuda entre alunos, professora/orientadora e monitores, na resolução
de problemas emergentes da prática e para facilitar o acompanhamento mais próximo dos alunos. Os
registos na rede social foram sujeitos a análise de conteúdo. Os resultados sugerem que a rede social foi
usada para colocar perguntas e fornecer respostas e pistas. Houve ainda interações de índole mais social,
por exemplo, sobre a vida académica ou questões pessoais. A análise realizada indica ainda que os
alunos colocaram perguntas emergentes dos problemas reais, decorrentes das atividades em curso
durante o estágio (perguntas de relevância profissional), e académicas, predominantemente fechadas.
Apesar de o estudo ora apresentado ter resultados pouco generalizáveis, considera-se que as estratégias
exploradas, bem como os instrumentos de avaliação (análise de conteúdos), podem ser
inspiradores/adaptáveis em investigações com objetivos semelhantes. The use of Web 2.0 tools is becoming more common nowadays, being considered a technology at the service of all Internet users that makes possible the creation and sharing of information. However, their use as tools that enhance questioning and interaction, in professional internship situations of students of technological courses, dispersed in several companies, is not reported in the literature. The qualitative and case study research that originated this article intended to bridge this gap. It was analyzed to what extent the use of a network (NING), explored in the aforementioned context and in the 12th year of a Technological Course, enhanced interaction and questioning. The social network was explored to promote mutual aid between the students, the teacher / supervisor and the monitors, to solve emerging problems related to the practice and to facilitate the closest students support. The social network records were subject to content analysis. The results suggest that the social network was used to ask questions and provide answers and clues. There were also social interactions, for example, about academic life or personal issues. The analysis also indicates that the students asked questions emerging from real problems, arising from the activities developed during the internship (professional relevant questions), and academic, mainly closed. Although the results of the presented study cannot be generalized, it is considered that the explored strategies, as well as the assessment (content analysis) tools, can be inspiring / adapted in research with similar objectives. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32304 |
DOI: | 10.23925/1809-3876.2019v17i1p28-50 |
ISSN: | 1809-3876 |
Publisher Version: | https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/31651 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Loureiro e Gonçalves_2019_INTERACAO E QUESTIONAMENTO NUMA REDE SOCIAL_UM ESTUDO NO CONTEXTO DE UM ESTAGIO PROFISSIONAL_final.pdf | 928.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.