Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/32159
Title: | Modificações corporais: atores e significados a partir de uma websérie |
Other Titles: | Body modifications: actors and meanings from a web series |
Author: | Tomaz, Eveline Ximenes Neves, Rui |
Keywords: | Modificações Corporais Educação Websérie |
Issue Date: | 15-Jul-2019 |
Publisher: | Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
Abstract: | Considerando o crescimento da procura pelas Modificações Corporais (MC), em
especial por jovens e adolescentes, este se efetiva como um tema importante a ser
discutido no processo educacional. Na perspectiva de minimizar algumas
preocupações associadas a estas ações, propõe-se mais conhecimento sobre seus
adeptos, objetivos e significados. Utilizando a internet como fonte de promoção do
conhecimento sobre as MC, este estudo tem suporte no Youtube, site de partilha de
vídeo, com uma investigação centrada sobre a natureza das MC realizadas pelos
sujeitos ao longo da sua vida. Elegemos a websérie Sautering, do conjunto de 8
episódios disponibilizados até a data de julho/2017, selecionando os 3 primeiros, para
análise, envolvendo um total de dezesseis sujeitos entrevistados. Objetivos: i)
caracterizar os utilizadores das técnicas de modificações corporais; ii) identificar o
primeiro contato com as MC; e iii) descrever o significado dessas MC para cada
sujeito. Em termos metodológicos tratou-se de uma abordagem qualitativa de caráter
descritivo, com base na análise de conteúdo do discurso dos entrevistados. As
modificações mais comuns são as tatuagens e os piercing; o interesse de fazer uso
das MC desperta na adolescência, sob influencias diversas; os significados estão
relacionados a fatos históricos importantes, gostos pessoais, personagens que
admiram, registros de conquistas alcançadas e outros. Considerando-se a relação das
MC com os riscos à saúde, a relação com a auto-estima e a formação da identidade,
reforça-se a importância de inserir a temática em momentos de formação na escola,
promovendo maiores conhecimentos e melhores esclarecimentos aos jovens e
formadores. Considering the growth on demand for Body Modifications (MC), particularly young people and teenagers, this evolution currently becomes as an important subject to be discussed in the educational development. Regarding the perspective of minimizing some of the concerns associated with these actions, is proposed extra knowledge about its supporters, objectives and meanings. Using the internet as a basis of promotion for MC knowledge, this study is supported on YouTube (video sharing site) with an investigation focused on the nature of the MC and It will be performed by the subjects throughout their life. We chose the Sautering web series, a 8 episodes set, available until July 2017. For the analysis, stood selected the first 3 episodes, involving a total of sixteen subjects interviewed. Objectives: i) characterize the users of techniques for corporal modifications; ii) identify the first contact with MC; iii) describe the meaning of these CM for each individual. In methodological terms it was a qualitative approach focused on descriptive basis, built on the content analysis of the interviewees' discourse. The most common modifications are tattoos and piercings; the interest in making use of MCs starts in adolescence, under different influences; the meanings are related to important historical facts, personal tastes, idols, registers of realized achievements and others. Considering the relationship between MCs and health risks, the relation with self-esteem and identity development, it was important the insertion of the theme at school, promoting knowledge and settlement to young people and trainers. |
Peer review: | yes |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/32159 |
DOI: | 10.5902/1984644435168 |
ISSN: | 1984-6444 |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
35168-187777-2-PB.pdf | 943.86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.