Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31976
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Boné, Maria | pt_PT |
dc.contributor.author | Loureiro, Maria João | pt_PT |
dc.contributor.author | Bonito, Jorge Manuel Rodrigues | pt_PT |
dc.date.accessioned | 2021-09-02T09:14:15Z | - |
dc.date.available | 2021-09-02T09:14:15Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.issn | 1807-1600 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10773/31976 | - |
dc.description.abstract | Em alguns países, a educação de crianças em suporte básico de vida (SBV) é obrigatória, enquanto em muitos outros existem apenas iniciativas locais e regionais. Este trabalho objetiva conhecer fatores facilitadores e barreiras à aprendizagem de SBV e competências reveladas por alunos sujeitos à aprendizagem e treino de SBV, em países europeus, com base na revisão da literatura disponível. Foram analisados 29 artigos. Pode concluir-se que: a) as crianças apresentam-se recetivas e entusiasmadas, tornando a aprendizagem eficaz, com benefícios sociais, podendo ser multiplicadoras do ensino; b) os professores treinados podem ensinar tão eficazmente quanto os profissionais de saúde; c) a idade ideal para o início do ensino de compressões torácicas é cerca dos 12 anos; d) a proporção de espetadores treinados aumentará com a educação escolar. | pt_PT |
dc.description.abstract | In some countries, basic life support (BLS) for children education is mandatory, while in many countries there are only local and regional initiatives. The objective of this work is to know the competences revealed by students subject to BLS learning in European countries, based on a review of available literature. We analyzed 29 articles. It can be concluded that: a) the children are receptive and enthusiastic, making learning effective, with social benefits, and can be multipliers of teaching; b) trained teachers can teach as effectively as health professionals; c) the ideal age for beginning the teaching of chest compressions is about 12 years old; d) the proportion of trained bystanders will increase with school education. | pt_PT |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.publisher | Instituto Federal do Rio Grande do Norte | pt_PT |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/FCT/6817 - DCRRNI ID/UID%2FCED%2F00194%2F2013/PT | pt_PT |
dc.rights | openAccess | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Suporte básico de vida | pt_PT |
dc.subject | Alunos | pt_PT |
dc.subject | Espetador | pt_PT |
dc.subject | Competências | pt_PT |
dc.subject | Empoderamento | pt_PT |
dc.title | Suporte básico de vida na escola: o relato da evidência | pt_PT |
dc.type | article | pt_PT |
dc.description.version | published | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
degois.publication.firstPage | 1 | pt_PT |
degois.publication.issue | 36 | pt_PT |
degois.publication.lastPage | 21 | pt_PT |
degois.publication.title | Revista Holos | pt_PT |
degois.publication.volume | 6 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.15628/holos.2020.8959 | pt_PT |
Appears in Collections: | CIDTFF - Artigos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bone_Loureiro_Bonito.pdf | 449.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.