Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31834
Title: A formação e o trabalho do coordenador pedagógico: por uma epistemologia da prática coordenativa
Other Titles: The training and the work of the pedagogical coordinator: by an epistemology of the coordinating practice
Author: Machado, Jane do Carmo
Carvalho, Maria Cristina Moraes de
Keywords: Formação inicial
Formação continuada
Coordenadores pedagógicos
Formador de professores
Issue Date: Sep-2019
Publisher: Universidade de Aveiro
Abstract: Este estudo aborda questões relativas à formação inicial, à formação continuada e ao trabalho de coordenadores pedagógicos que atuam em escolas de educação básica a partir de duas pesquisas em andamento. Apontam-se alguns desafios presentes na formação e no trabalho do coordenador pedagógico, apresentando outros caminhos para essa formação tanto em nível de graduação, como de pós-graduação. Foram priorizados estudos que problematizam aspectos relacionados à formação e ao trabalho dos profissionais que exercem a gestão pedagógica em escolas de educação básica. De natureza qualitativa, este estudo, no que tange à formação inicial dos professores futuros coordenadores pedagógicos, privilegiou como instrumento para a recolha de dados o questionário semiestruturado, aplicado a alunas da turma de Licenciatura em Pedagogia de uma Universidade privada do Estado do Rio de Janeiro, Brasil. Para a discussão sobre a formação continuada, foram coletados dados dos Trabalhos de Conclusão de Curso dos alunos em duas universidades de Minas Gerais que ofertaram um Curso de Pós-Graduação Lato Sensu em Coordenação Pedagógica, no âmbito de uma política de formação articulada pelo governo federal. Os resultados apontam fragilidades na formação inicial no que se refere a questões relativas ao papel a ser assumido como formador de professores no âmbito das escolas de educação básica e preocupações advindas dos coordenadores já em exercício nessas escolas sobre questões que permeiam o cotidiano do trabalho por esses profissionais desenvolvido e que, muitas vezes, exige formação continuada, condições de trabalho e de desenvolvimento profissional.
This study, which is based on two ongoing researches, addresses issues related to initial training, continuing education and the work of pedagogical coordinators who work in basic education schools. It points out some challenges presented in the training and in the work of the pedagogical coordinator and also other paths for this training at both undergraduate and postgraduate levels. Priority was given to studies that problematize aspects related to the training and the work of those professionals who carry out pedagogical management in primary education schools. This study, of a qualitative nature, with regard to the initial education of the future teachers who can play the role of pedagogical coordinators, privileged as a data collection instrument the semistructured questionnaire, applied to students of the undergraduate degree in Pedagogy of a private university in the State of Rio de Janeiro, Brazil. For the discussion about continuing education, data were collected from the students final works in two universities in Minas Gerais, Brazil, that offered a Lato Sensu Postgraduate Course in Pedagogical Coordination, within the framework of a training policy articulated by the federal government. The results point to weaknesses in the initial training regarding issues related to the role to be played as teacher trainers in basic education schools and concerns of the coordinators already in place in these schools on issues about their daily work which often requires continuous training, working conditions and professional development.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31834
DOI: 10.34624/id.v11i3.4849
Publisher Version: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4849
Appears in Collections:CIDTFF - Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Artigo Indagatio Didactica - Machado; Carvalho.pdf374.91 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.