Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31827
Title: Desenvolvimento profissional do professor: contributo para a compreensão do estado da arte
Other Titles: Teacher professional development: contribution for the comprehension of the state of the art
Author: Macedo, Mário
Tomaz, Carlota
Paixão, Fátima
Keywords: Desenvolvimento profissional
Profissionalidade docente
Identidade do professor
Aprendizagem colaborativa
Revisão teórica
Issue Date: Oct-2019
Publisher: Instituto Politécnico de Castelo Branco
Abstract: O estudo que se apresenta, enquadrado num projeto de investigação mais abrangente, tem como foco o desenvolvimento profissional do professor tomando como objetivo analisar e sistematizar conhecimento produzido sobre o conceito de desenvolvimento profissional (DP) a partir de literatura atual disponível. Visa, também, constituir-se, como um contributo para a teorização do conceito e para a identificação de linhas orientadoras para a implementação de processos de DP nas escolas, a valorização da ação dos professores, a aprendizagem colaborativa dos docentes, o desenvolvimento de uma nova cultura de escola. Este estudo de revisão assenta num paradigma de natureza qualitativa do tipo analítico-crítico. O resultado da análise dos artigos evidencia a imprescindibilidade de se ter em consideração o sentido da profissionalidade docente no desenvolvimento profissional do professor.
This study is part of a more comprehensive research project, focuses on the professional development of the teacher and aims to analyse and systematize knowledge produced on the concept of professional development based on available current literature on the indicated construct. It is also intended to constitute, as a contribution to the theorization of the concept and to the identification of guidelines for the implementation of professional development processes in schools such as appreciation of teachers’ action, collaborative learning of teachers, development of a new school culture. This study is based on a qualitative paradigm of analytical-critical type. The results of the analysis show the importance of the indispensability of taking into account the meaning of teaching professionalism in teacher development.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10773/31827
ISBN: 978-989-8196-93-4
Publisher Version: https://repositorio.ipcb.pt/handle/10400.11/7432
Appears in Collections:CIDTFF - Capítulo de livro

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desenvolvimento profissional do professor.pdf130.12 kBAdobe PDFrestrictedAccess


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.