Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/31450
Title: Modelling and structural analysis based on numerical simulation of a car chassis
Other Titles: Modelação e análise estrutural com base em simulação numérica de um chassis automóvel
Author: Costa, Pedro Mendes
Advisor: Valente, Robertt
Keywords: Formula student
Vehicle chassis
Numeric simulation
Structural analysis
Composite space frame
Defense Date: 20-Jul-2020
Abstract: The development of a Formula Student chassis must be done with the aid of numerical simulations and structural analyses, in order to ensure a light, safe solution, with good torsional stiffness. The aim of this work was to study several existing solutions, identifying the strengths and weaknesses of each one of these, with the ultimate goal of proposing an improved solution. Loading scenarios to which a chassis may be subjected were analysed, and there was a brief search on the most suited materials. As a means to compare the different solutions, the most important criteria to be considered were defined, and torsional and both frontal and lateral impact simulations were conducted. The resulting chassis consists of a carbon composite space frame, which showed significant improvements regarding torsional stiffness and impact response when compared with the already existing solutions.
O desenvolvimento de um chassis de Formula Student deve ser feito com recurso a simulações numéricas e análises estruturais, de forma a garantir uma solução leve, com boa rigidez à torção, e segura. O objetivo deste trabalho passou por estudar diferentes soluções já existentes, identificando os pontos fortes e fracos de cada uma, com o objetivo último de propor uma solução melhorada. Foram estudados os diferentes carregamentos a que um chassis automóvel pode estar sujeito, e foi feita uma breve pesquisa dos materiais mais adequados. De forma a comparar as diferentes soluções já existentes, definiram-se os critérios mais importantes a ter em conta, e foram realizadas simulações à torção, assim como simulações de impacto frontal e lateral. O chassis desenvolvido consiste num chassis tubular com tubos de carbono, e apresentou melhorias significativas em termos de rigidez torsional e de resposta a impactos quando comparado com as soluções já existentes estudadas.
URI: http://hdl.handle.net/10773/31450
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento_Pedro_Costa.pdf94.13 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.