Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10773/31149
Title: | Fake news no contexto português: uma abordagem experimental |
Author: | Pereira, Pedro Correia Cardoso |
Advisor: | Forte, Teresa Conceição de Neiva |
Keywords: | Fake news Revisão integrativa Teoria da inoculação Gamification |
Defense Date: | 23-Mar-2021 |
Abstract: | O crescimento exponencial de Fake News nos últimos anos constitui um risco
para uma sociedade democrática em que a informação é um capital essencial.
Na presente dissertação, aborda-se este tema a partir de dois estudos, de
natureza distinta. Num primeiro estudo, realizou-se uma abordagem integrativa
com vista a identificar como a área da Ciência Política e Psicologia têm
abordado este fenómeno, explorando ancoragens teóricas e metodológicas,
temas e possíveis soluções de mitigação (por exemplo: o compromisso pró-verdade diminui a partilha e disseminação de desinformação e a educação
para os media deve ser repensada de forma a responder a uma era de
sectarismo e desconfiança).
O segundo estudo, quasi-experimental visou testar, com base num desenho de
pré e pós tese, se A exposição a um jogo concebido para inocular contra fake
news – BAD NEWS- contribuiria para o aumento de avaliações fidedignas
acerca da veracidade de títulos de notícias.
Não obstante a diferença entre os dois momentos de avaliação não ser
estatisticamente significativa, mais de 50% dos participantes registaram um
aumento de respostas corretas, o que é sugestivo da potencial
eficácia do jogo em questão. In the last few years, the Internet, particularly in the social media, is becoming more and more prominent in the political scenario. Through a systematic literature review and one experimental study we pretend to identify the articles of Political Science and related areas that focus on the Fake news subject; testing the Inoculation theory against Fake news through the efficacy of the game. The exponential growth of Fake News, in the last few years, is a risk to a democratic society in which information is an essential capital. In this dissertation, we approach to this theme with two different studies. In the first one, an integrative approach that intended to identify how this area has been studied by Political Sciences and Psychology was realized, exploring theoretical and methodological theories, themes, and possible mitigation solutions (for example: the pro-truth pledge reduces the sharing and dissemination of disinformation; and education for the media should be revised in a way which it can give a strong response to an era of partisanship and distrust). The second study, quasi-experimental, was directed to testing, based on a pre-and post-thesis framework, if the exposition to a game conceived to inoculate against fake news – BAD NEWS – could contribute to the rase of trustful evaluations about headlines veracity. Without ignoring that the difference between the two moments of evaluation are not statistically relevant, more than 50% of the participants registered a raise on the number of correct answers, that suggests a potential efficacy of this game. |
URI: | http://hdl.handle.net/10773/31149 |
Appears in Collections: | DCSPT - Dissertações de mestrado UA - Dissertações de mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Documento_Pedro_Pereira.pdf | 2.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.