Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/29816
Title: "Stop anxiety": contributions to the development of a system to manage anxiety in newcomers
Other Titles: "Stop anxiety": contributos para o desenvolvimento de um sistema de gestão de ansiedade em newcomers
Author: Silva, Pedro Miguel Marques
Advisor: Soares, Sandra Cristina de Oliveira
Silva, Samuel de Sousa
Keywords: Anxiety
Stress
Newcomers
Quality of life
M-health
University
Defense Date: 5-Dec-2019
Abstract: Mental health problems have a significant impact on quality of life. The epidemiological prevalence of anxiety among college students hinders accurate treatment among universities health centers. Therefore, it subsists a need to explore new preventive ways, avoiding, the engagement in therapies. Mobile health (m-health) technologies emerge as an accessible and ubiquitous way to deliver psychological therapies that support users in the management of health-related problems, in this case mental health problems. However, many of the available tools do not provide evidence-based support of the adequateness and effectiveness of techniques used. Moreover, most tools are designed without considering the users' needs and motivations, resulting in poor adherence or lack of motivation for systematic use of these tools, hindering the efficacy of the techniques it uses. Bearing in mind the need to consider the motivations of the target users, this study exposes the efforts of a multidisciplinary team in developing and designing a tool to support anxiety management in the academic campus resorting to a user-centered approach. In this sense, this paper presents the description of the target population, in this case newcomers, in order to develop a system capable of assisting these first-year students in the difficulties experienced in the management of anxiety and stress arising from the various academic contexts.
Os problemas de saúde mental têm um impacto significativo na qualidade de vida. A prevalência epidemiológica de ansiedade entre estudantes universitários dificulta o tratamento por parte dos centros de saúde universitários. Portanto, subsiste a necessidade de explorar novas formas de prevenção, evitando assim a necessidade de recorrer a terapias. As tecnologias móveis de saúde (m-health) surgem como uma forma acessível e ubíqua de oferecer terapias psicológicas que apoiam os utilizadores na gestão das suas dificuldades e problemáticas relacionadas com a saúde, neste caso mental. No entanto, muitas das ferramentas disponíveis não fornecem suporte baseado na evidência relativamente à adequação e eficácia das técnicas utilizadas. Além disso, a maioria das ferramentas é projetada sem considerar as necessidades e as motivações dos usuários, resultando numa baixa adesão ou falta de motivação para o uso sistemático dessas mesmas ferramentas, comprometendo a eficácia das técnicas que utiliza. Tendo em vista a necessidade de considerar as motivações dos utilizadores-alvo, este estudo expõe os esforços de uma equipa multidisciplinar no desenvolvimento e no design de uma ferramenta para apoiar a gestão da ansiedade no campus académico, recorrendo a uma abordagem centrada no utilizador. Neste sentido, este trabalho apresenta a descrição da população-alvo, neste caso newcomers, a fim de desenvolver um sistema capaz de auxiliar estes alunos, de primeiro ano, nas dificuldades sentidas ao nível da gestão da ansiedade e do stress advindos dos vários contexto académicos.
URI: http://hdl.handle.net/10773/29816
Appears in Collections:UA - Dissertações de mestrado
DEP - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Documento Pedro_Silva.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterLinkedIn
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.