Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10773/29525
Title: Development of a reduced-scale electric vehicle for testing driving aid systems
Other Titles: Desenvolvimento de um veículo elétrico a escala reduzida para testes de sistemas de apoio à condução
Author: Marques, Gonçalo Pereira
Advisor: Martins, Rui Manuel Escadas Ramos
Mota, Alexandre Manuel Moutela Nunes da
Keywords: Small-scale electric vehicles
Vehicle modelling
Four-wheel drive
In-wheel motor
Automobile safety
driving aid systems
Defense Date: Jul-2019
Abstract: The main objective of this dissertation is the design and physical conception of a reduced-scale vehicle, characterised by being electric and with an in-wheel motor configuration, allowing All-Wheel Drive (AWD) traction configuration and independent control of each wheel. The purpose of this vehicle construction is to serve as a test platform for driving aid systems, therefore being endowed with sensorial electronics. A requirement set is that the developed prototype includes a suspension system, so that its dynamic behaviour resembles as much of reality as possible. The entire process of design and construction of the model is shown in detail in the course of the document, serving as a guide that intends to justify all decisions and steps taken. At the end of this project, several test routines were carried out, allowing to classify the use of this model for future implementation of driving aid systems as viable, and making it possible to set all the initially stipulated objectives as complete.
Esta dissertação tem como principal objetivo o desenho e a conceção física de um veículo a escala reduzida, caraterizado por ser elétrico e com um motor embutido em cada roda, permitindo que a tração seja feita às quatro rodas e de forma independente. O intuito da construção deste veículo resume-se a que sirva como plataforma de testes para sistemas de apoio a condução, sendo por isso dotado de eletrónica sensorial. É ainda um requisito que o protótipo desenvolvido inclua um sistema de suspensão para que o seu comportamento dinâmico se assemelhe o mais possível da realidade. No decorrer do documento é mostrado em detalhe todo o processo de desenho e construção do modelo, servindo como um guia que pretende justificar todas as decisões e passos tomados. No final deste projeto, foram realizadas rotinas de teste que permitem classificar como viável o uso deste modelo para futura implementação de sistemas de apoio à condução, tendo sido cumpridos todos os objetivos inicialmente estipulados.
URI: http://hdl.handle.net/10773/29525
Appears in Collections:DETI - Dissertações de mestrado
UA - Dissertações de mestrado

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